540 cylinder på en BR250?

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Är det någon som har monterat en 540 (270) cylinder och topp från en Viking, SRV eller Excel V på en BR250 någon gång? Jag vill minnas att jag läst någonstans att det passade, men man fick bygga egen fläktkåpa. Innan jag gör slag i saken tänkte jag bara kolla ifall någon faktiskt har gjort det... Det här har jag tänkt bygga på min BR som är den längre Flip varianten iflera år. Tanken är då att ta cylinder och topp från en 540, bygga en egen pipa av en 250 crosspipa, riktig förgasare och ev tändningen från antingen en cross eller från en 540 då jag antar att den är lite vassare än på BR,en. Ev bygga twinspark topp. Sedan ska det dit en 35mm matta från en F6 ext med hemmagjorda drivhjul. Skulle kunna bli en festlig korvgrillare/pudermaskin haha. Byggde för flera år sedan om en F6 EXT som jag gjorde en projekttråd här på forumet, men vet inte om den finns kvar.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
SRV-cylinder på BR250 har jag inte hört om, men vet att det gjorts på ET250.

BR-motorn är absolut inte en bra utgångspunkt för att vässa.
Väldigt vekt byggd motor, där dessutom de som var byggda under 80-talet hade ena ramlagret i en stödhylsa av plast mot blocket. Tror att yamaha gjorde om detta på senare modeller.

Mitt förslag är att låt den trevliga snömopeden vara ifred och leta på en annan maskin som tål ombyggnation bättre. men du gör såklart som du vill med din Bravo.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
SRV-cylinder på BR250 har jag inte hört om, men vet att det gjorts på ET250.

BR-motorn är absolut inte en bra utgångspunkt för att vässa.
Väldigt vekt byggd motor, där dessutom de som var byggda under 80-talet hade ena ramlagret i en stödhylsa av plast mot blocket. Tror att yamaha gjorde om detta på senare modeller.

Mitt förslag är att låt den trevliga snömopeden vara ifred och leta på en annan maskin som tål ombyggnation bättre. men du gör såklart som du vill med din Bravo.
År et 250 motorn starkare byggd? Jag har haft en et250 och fan vad den gick bra! Vid optimala snöförhållanden gick den 110kmt enligt mätaren och den hade jag inte trimmat på något sätt.
Fish du kan småtrimma br motorn med endast lätt portning komphöjning och pipa de ger rätt många hk. De är bara köra tills den rasar och leta et 250 motor under tiden.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
ET-motorn är lite robustare. Den är byggd ungefär som gamla 292-motorerna, fast med CDI-tändning och plastkåpor. Första årsmodellerna hade t.o.m splinesad vevaxeltapp.
ET-motorerna är också gjorda för frontmonterat mera framåtlutat montage än 292-motorerna, som var mittmonterade bakom kedjehuset/sekundärvariatorn.
BRAVO-motorn är uppbyggd mer som en motorsågsmotor, med ett relativt vekt block och cylindern är utan topplock. Alltså gjuten i ett stycke, så komp,höjning är lite mer avancerat än att bara plana toppen. Men att porta den lite borde gå fint, och kan Fish sedan tillverka en avstämd pipa så behövs nog ingen SRV-cylinder.
Men för att få plats med en pipa och ljuddämpare i den trånga BR:n får man nog flytta ut bensintanken ur motorutrymmet.

Tycker också att idén att montera en reedmatad SRV-cylinder är cool. Är bara det att jag tvivlar på att motorn kommer att gilla det speciellt länge...

Att montera en ET-motor i en BRAVO kräver nog mer än att bara bygga om motorfästena, är ganska säker på att man kommer att behöva ta hål i huven för att ET-motorn är högre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ok bra info. Ang helgjuten cylinder och topp är inga problem att höja kompet på de är bara ta bort bottenpackningen så kan de bli lagomt. och vill man ha ännu högre kompförhållande kan man svarva av foten på cylindern. Jag portade och höjde kompet på en Skidoo Nordic 300 som har en 257 eller vad motorn heter och den hade helgjuten cylinder och topp. Jag tog bara bort bottenpackningen på den men de hade gått sänka cylindern mer.
Ang pipa på TS motor så skulle jag inte utgå från en crosshojspipa i första hand sök hellre en pipa från snöskoter för den är mer rätt i formen så de krävs inte lika mycket ombygge samt att den är anpassad för en skoters register bättre.
Problemet blir bara att få tag i en som stämmer hyfsat som ex en pipa från dubbelmontage på en 440-600cc twinnmotor skulle passa bra. Alt en pipa från en trippel yamaha SRX 600 eller 700 skulle va skitbra även en pipa från Arctic cat zrt600 är nog perfekt att utgå från. Tänkl även alla trippel Polarisar som har trippla pipor och även Skidoo mach 780 800cc tripplarna har trippla pipor!
Om du vill ha mått på inlopp i pipor så har jag zrt 800 och Thundercat 900 samt 1000cc pipor de funkar också om inte inloppet är på tok för stort vs utblåset på Br 250? Zrt piporna jag har här ligger på ca 47-48mm inlopp i kröken jag tror de är för stort men zrt 600 är och SRX 600/700 nog mer rätt i storlek krökmått.jag kan ha en Thundercat 900 pipa som jag kan avyttra om jag mins rätt? De är pikade för 8200-8400v och de blir för höga varv för en bräcklig BR 250 så de måste förlängas typ 10 cm för att få ner piken till högst 7500v som skulle passa en br bättre såvida cylindern portas ordentligt! Om man bara höjer utblåset lite måste piporna förlängas ännu mer för jag antar en org br inte varvar mer än max 6500v?