550, tillräckligt som lekmaskin?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Går i skoterköpartankar och har fastnat för 08ans Lynx Rave 550.
Grymt fint chassie och verkar vara utrustade med bra dämparuppsättning, bra boggie osv?
Men den stora frågan är ju om motorn är för klen?

Jag príoriterar inte några snabba repor på sjön osv, utan det är ledbus, och ren lekåkning i puder och hopp.

Vad kan man köra för kamhöjd utan att dom kurkar totalt?
Är det möjligt att få en sån här maskin att resa, eller är det helt enkelt för lite krut under huven?

Känns ju som att man borde kunna bomba på rätt stenhårt med en 550 i RE-chassiet, och att den har förutsättningar för att vara en sjuk lekskoter i puder och sköna hopp, samt taskiga leder?

Mvh
Kristian

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Smackar man ditt nått fint Vkitt och ställer in variatorerna schysst, nerdrevning kanske så får du en skaplig lek maskin. Jag antar att dessa maskiner har en hög toppfart. Så du kan ju dreva ner också för att få lite klös och kanske res :)

Vart du kan köpa v kitt vet jag inte.

E

ejwbegysv

Jag har kört Summit 550 några gånger och hur mycket jag än vill så är det en tråkig motor måste jag säga... Jag skulle nog gå ner i årsmodell och försöka få tag i en 600:A eller möjligtvis en 500ss.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Jag tycker att lynx 550 -07 och -08 är kanon skotrar. Det blir riktigt bra klipp i maskinen om du drevar ner, nya vikter och ställer in variatorn riktigt bra. Den är extremt vass på leden och banan och går utmärkt att hoppa och busa med, det är på isen du saknar mest tryck och i dem riktigt branta backarna då får man faktiskt kliva undan, men jag skulle inte vilja ha en rev 600 -03 istället för 550in eftersom att det går inte att jämföra hur mycket fortare du kan åka på en guppig led, desto gropigare led desto roligare med 550in!

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det är skoj att läsa ett sånt svar av en som åker 600RR? :)

Det verkar vara skilda meningar om dessa maskiner, vilket jag redan innan jag skrev inlägget hade på känn.

Det som talar mest för 550n, är inköpskostnad samt försäkringskostnad, vilket betyder att man istället för att betala fasta kostnader varje månad kan spendera pengar på tillbehör. T ex hkmatta, vkitt osv.

44mm matta på en 550 med fixad variator/vkitt, är det overkill?

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Köp en skoter som redan har alla tillbehör du söker?
Tror INTE du blir nöjd med en sådan när du viker av från leden, i lössnö kan man aldrig ha för mycket att åka med, den är helt enkelt alldeles för slö.

23 okt 2008
34
0
1
Kiruna
Just nu sitter jag på en rave 550 -08 och kan säga att det är en riktigt rolig lekmaskin. tryck på en 44as matta, dreva ner 2kugg och justera variatorn. Riktigt bra för ledbus och hopp, men ute i pudret är den inge vidare, då är motorn för klen. :)

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Jag har kört Summit 550 några gånger och hur mycket jag än vill så är det en tråkig motor måste jag säga... Jag skulle nog gå ner i årsmodell och försöka få tag i en 600:A eller möjligtvis en 500ss.

håller med dig, 550 är klena. och det finns fan inget värre än när man ger full platta och allt som händer är att den tappar.

ska du ha en ledskoter satsa på en kort 600, dreva ner den om det inte redan är och sen har du ganska bra åka i.

när det gäller puder och ledskoter så är det nog svårt att hitta en som är bra på allt, man får nog kompromissa lite med det man känner att man har mest roligt med.

jag bytte RE mot assault just för att jag kör mer puder än led nu förtiden.

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Köp INTE en 550!! går alldeles för slött!! du kommer att lessna på den direkt..

Har haft 6 stycken själv :p
Varför har du då haft sex stycken om man lessnar direkt:hmmmm:

Jag tror som sagts tidigare att 550 blir i klenaste laget om det är puderkörning i fjällsluttningar man är ute efter men som led och busmaskin ger den mycket för slantarna. Sedan så är nog 550 fläkt lite törstigare än tex 600 sdi men 550 är billig och som sagt mycket skoter för pengen.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lutar åt en 550 även om vissa tycker dessa är slö.
Men om man tittar på vad jag ägt tidigare (Indy 488 fläkt, srv540, XLT600Sp-96) så lär detta vara ett fruktansvärt stort steg uppåt på stegen! :)

Frågan är om det är värt att lägga slantarna på 08an, eller om man ska titta närmare på 07.

08an känns ju "vassare", men det kanske är enbart för att man stirrar sig blind på utseendet? :)

alexx

Välkänd medlem
1 dec 2007
116
1
6
Kiruna
är det inte vettigare att gå på en re 600 07 då slipper du fundera på om de är är slö eller inte

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Kanske det.
Problemet är att jag måste få lös slantarna (Raptor 350-06) för att kunna handla privat, och det verkar allt annat än lätt just nu! :/