56 graders helix kontra 53 graders

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Har kört med min zr 440 neddrevad 19/40. Allt annat original förutom en 56 graders helix från en zrt 600. Skotern har gått mycket bra måste jag säga men vad blir nu effekten av att montera dit original helixen på 53 grader. Kommer skotern att gå bättre eller sämre med denna helix. ???
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
En 56 helix växlar på mera än en 53. Tänkt dig hur sekundärvariatorn ser ut. Det sitter glidklackar/rullar som löper längs "trianglarna" på helixen. När
skoter står still är klackarna i toppen på helixen. Vid toppfart är klackarna i botten på helixen (alltså närmare bultarna). Sekundärfjädern ger ett mothåll så att skivorna delar sig kontrollerat. Med högre gradtal delar sig skivorna lättare, dvs utväxlingen blir känsligare med resultat att utväxlingen ökar.

Nackdelen är att du kan få sämre backshift, dvs att skivorna strävar samman sämre. Du kan få känslan att du har 3:an i efter att ha släppt gasen i en kurva. Men mellan en 53a och 56 märker du det knappast.

En helix med lägre gradtal nyper bättre om remmen vilket är viktigt vid högre farter. Remmen är nära centrum där det är sämst kontaktsyta mot skivorna.

Jag brukar vilja ha en multihelix, dvs högt gradtal i början (kanske 62) som övergår till 51 i slutet. Men jag har 150+ maskiner. En mindre maskin kanske inte orkar med 62 grader. Det går också att laborera med sekundärfjädern,

En mjukare fjäder ger samma effekt som en helix med högre gradtal. (lite förenklat).

Variatorkit man köper har som regel hårdare fjädrar både i primären och sekundären. Tyngre vikter i primären och en mulithelix typ 58/50.

Det man vill komma åt är så kraftig växling som motorn orkar samt ett hårdare remtryck (remslir är en stor effekttjuv).

Nackdelen med en variatorkittad skoter är att några hk mindre eller mer kan göra att skotern inte orkar eller övervarvar beroende på förhållanden, tex temperatur, höjd, före. Därför är ofta skotrarna bestyckade med marginal från fabrik.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Om de du säger stämmer så borde ett högt gradtal innebära snabbare utväxling. Så om man har en ganska klen maskin borde man ha lägre gradtal för att undvika att den växlar upp så fort.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det villkatta stämmer men,, det som framförallt skiljer olika effektstarka maskiners variatorkalibrering är fjädrarna och vikterna , hög effekt =tunga vikter och hårda fjädrar , förutsatt att motorvarvet är samma , med högre varv matar vikterna hårdare , en thundercat har tex över 10 g lättare vikter än en zr 800 trots högre effekt
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kan vara en mängd olika fel tex : skuren/sliten motor , för mjuk/trasig/sliten fjäder , är vikterna std så lär det inte vara dom som är felet

- antar att du menar att den inte orkar hålla uppe varvet ? varvar för lite alltså , inte att den inte växlar ut fult på variatorskivorna
 
Last edited:

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Den varvar för lite och när det går tungt så orkar den inte hålla varvet uppe. Även på led när man släpper gasen i en kurva så orkar den inte accelerera så bra efteråt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
rengör å kontrollera att inget tjärvar lagrena är fräsha , fjädern inte är defekt sliten , om allt är std å i bra skick ska inte fjäderna behöva spännas , de blir inga jätte skillnader