En 56 helix växlar på mera än en 53. Tänkt dig hur sekundärvariatorn ser ut. Det sitter glidklackar/rullar som löper längs "trianglarna" på helixen. När
skoter står still är klackarna i toppen på helixen. Vid toppfart är klackarna i botten på helixen (alltså närmare bultarna). Sekundärfjädern ger ett mothåll så att skivorna delar sig kontrollerat. Med högre gradtal delar sig skivorna lättare, dvs utväxlingen blir känsligare med resultat att utväxlingen ökar.
Nackdelen är att du kan få sämre backshift, dvs att skivorna strävar samman sämre. Du kan få känslan att du har 3:an i efter att ha släppt gasen i en kurva. Men mellan en 53a och 56 märker du det knappast.
En helix med lägre gradtal nyper bättre om remmen vilket är viktigt vid högre farter. Remmen är nära centrum där det är sämst kontaktsyta mot skivorna.
Jag brukar vilja ha en multihelix, dvs högt gradtal i början (kanske 62) som övergår till 51 i slutet. Men jag har 150+ maskiner. En mindre maskin kanske inte orkar med 62 grader. Det går också att laborera med sekundärfjädern,
En mjukare fjäder ger samma effekt som en helix med högre gradtal. (lite förenklat).
Variatorkit man köper har som regel hårdare fjädrar både i primären och sekundären. Tyngre vikter i primären och en mulithelix typ 58/50.
Det man vill komma åt är så kraftig växling som motorn orkar samt ett hårdare remtryck (remslir är en stor effekttjuv).
Nackdelen med en variatorkittad skoter är att några hk mindre eller mer kan göra att skotern inte orkar eller övervarvar beroende på förhållanden, tex temperatur, höjd, före. Därför är ofta skotrarna bestyckade med marginal från fabrik.