583:a som går dåligt...

Peja

Medlem
2 feb 2009
10
0
1
Östersund
Hej!
Jag har en 583 -97 som beter sig konstigt :hmmmm:
Den går bra på tomgång och till en viss gräns på gasen...alltså fullt körbar men den "orkar" inte varva ur som de känns...när man gasar fullt så bluddrar den bara...går som den ska tills man gasar den sista halv centimetern då börjar den gå dåligt...förgasarna e ringjorda å lika ställda...bränslepumpen nyrepad å kompen kollad å den e ok...

Tacksam för svar...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Skruva lös RAVE-ventilerna och kolla så att dom inte bränt fast. Alltså dom svarta "klockorna" med röd ratt på cylindrarna, vid avgasutblåsen. (Om du inte visste...)

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Nästa repa så kör en stund på ful gas 5 sekunder i alla fall. Stäng av den med nödstoppen rör inte högertummen. Kolla stiften. Jag tror du har gjort en synkning av dina fuggar så nu e det för stora huvud munstycken så den surar på ful gas. Jag rekomenderar även att du söker på hur man läser tändstift samt hur man gör för att kolla bestyckningen om du inte vet vad jag menar elllr pm:a så kan jag skicka länkar till dom trådar jag tänker på. Lycka till

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
HAHA
Man skulle kunna tro att det var mitt inlägg
Det är ju exakt som det har varit för mig.
Enl lynxx inråden har jag nu satt slangklammer hela vägen från tanken, jag hade luft i bränsleslangarna.
Det verkar som det har varit boven.
Fy fanan vilken roookie man är.
Skall ut och prova skarpt imorgon och se hur den går nu under belastning. Verkar som den går bra då jag är i garaget och torrgasar.
I mitt fall uppstod problemen efter pumprenovering, nålventilsbyte och annan fix.
Förmodligen lyckades jag dra loss någon slang lite som tidigare suttit ordentligt.
Mvh

Peja

Medlem
2 feb 2009
10
0
1
Östersund
Jadu...skruvade igen idag...tog lös förgasarna för att se bestyckningen och den va LF 40 HF 370 på den vänstra...LF 40 HF 390 på den högra...sett från bakifrån...å onödigt stark som man e så vred ja av ett huvudmunstycke när jag skulle tillbaka med dom efter yttligare en rengöring... =( Nån som vet va de ska vara för bestyckning?...

Peja

Medlem
2 feb 2009
10
0
1
Östersund
Stiftena är i princip helt svarta...och motorn är en MXZ 583 -97 Men sitter i ett Rave chassi från -93...Förgasarna är 38:eek:r...var å pratade med en mekaniker idag å han sa att jag skulle prova me 290/300 munstycken...

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Stiftena är i princip helt svarta...och motorn är en MXZ 583 -97 Men sitter i ett Rave chassi från -93...Förgasarna är 38:eek:r...var å pratade med en mekaniker idag å han sa att jag skulle prova me 290/300 munstycken...
DET tyckte jag lät lågt... pröva gå ner en tia åt gången så ser du ju om det blir bättre...
Du hinner inte med att blinka så har du bränt hål i en kolv om den går för snålt!