583 böddrar/smäller osv.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Hejsan!

Har en Lynx cobra enduro med rotax 583 som är renoverad med nya kolvar, ramlager och packboxar samt packningar.

Var ute och körde en rätt lång tur igår och det gick prickfritt ända fram tills den började blöddra när man la omkull den åt höger (vilket den inte gjorde i början) men åt vänster var inga problem.

När den började blöddra så sjönk den sakta i varv och sedan kommer den inte långt över 4ooo rpm(tillslagsvarv) utan bara blöddrade som sagt och rykte rejält.

Nu när man ska starta skotern händer samma sak, den går inte över 4000 och bara ryker och surar, feta avgaser. till och med så det tränger ut i "skarvarna" mellan gren/pipa och pipa/ljuddämpare. konstigt nog går den en stund på tomgång.
Men detta slutade med en rejäl avgassmäll och då menar jag rejäl.
Vågade nästan inte öppna huven ifall och ljuddämparen skulle ligga utspridd i motorrummet.

Har lyft på toppen och kollat, kolvarna samt cyllarna är fina.
Gnista finns det, fin gnista på de gamla stiften, har även prövat med nya.

Vad kan det vara montro?

Tack på förhand.
 

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Blir för "mycket" motstånd i avgasröret när det packas snö mot utblåset. En åtgärd man kan göra är att bygga en liten "plog" framför utblåset som tar undan lite av snön, du kan också kolla bestyckningen i förgasarna, kanske gå ner ett par steg på huvudmunstycket.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Blir för "mycket" motstånd i avgasröret när det packas snö mot utblåset. En åtgärd man kan göra är att bygga en liten "plog" framför utblåset som tar undan lite av snön, du kan också kolla bestyckningen i förgasarna, kanske gå ner ett par steg på huvudmunstycket.
"Motståndet" borde knappast bli något problem när man har fart med sig eller?
Dock har jag kört fasst en gång och då blev det helt tyst iprincip så då förstog ja nästan att den la av då den stog på tomgång.
Ang bestyckningen så är det nog inga problem. Har precis bestyckat den till original/havshöjd (då det lämpar sig bra här nere) eftersom den nöp innan.
Något måste ju ha hänt eftersom den blev sämre..
Choke'arna ligger inte på heller.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Börja med att kolla så att du inte tryckt ihop avgasutblåset mot nån sten eller stubbe, då uppför dom sig ungefär sådär.

Är den lättstartad?
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Utblåset är helt och fint.
Har inte en aning om vad det kan vara. Men med tanke på att de är så feta avgaser så borde de vara någ med föggarna.
Skit i föggarna kanske så att inte flotörnålarna stänger?
eller kan dom bli tvärslut? Har hört att VM38or brukar ha en tendens att börja läka vid flotörnålen.

Den startar väl på 5 draget när den är kall, annars när den är varm eller har stått en stund så är det första alltid första.
Det var lika när den var kall, ungefär som att den surar ner sig så fort den startar, för den startar ändå ganska lätt..
Får nog ta och sova på saken som det känns.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, det låter ju onekligen som att den hittat nåt sätt att gurgla i sig stora mängder soppa...

Hur ser stiften ut? Ja, inte dom nya, dom går det knappast bli klokare av, men dom gamla, hur såg dom ut efter körning?

Dra lös vaccumslangen som driver bränslepumpen, lossa den på vevhussidan och sug i den. Soppa i munnen? isf har membranet i pumpen spruckit, då kan motorn dricka obehindrat den vägen.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Ja, det låter ju onekligen som att den hittat nåt sätt att gurgla i sig stora mängder soppa...

Hur ser stiften ut? Ja, inte dom nya, dom går det knappast bli klokare av, men dom gamla, hur såg dom ut efter körning?

Dra lös vaccumslangen som driver bränslepumpen, lossa den på vevhussidan och sug i den. Soppa i munnen? isf har membranet i pumpen spruckit, då kan motorn dricka obehindrat den vägen.
Stiften är helt svarta och feta så den går ju helt klart för fett av någon anledning. Har tagit loss föggarna så ska kika igenom dom sen.
Det skulle väl kunna vara något med tändningen också?

Om det till exempel skulle bli överslag någon stans under motorns gång. så den inte varvar mer (blir ju som en varvtalsbegränsare) och surar ner sig på det viset.
Men jag ska göra ett ryck senare och kolla lite på den.

Tveka inte om du kommer på nåt, inget är dumt att veta :D