600 e-tec dör, går dåligt.

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Gått bra hela dan och slog av den vid stugan när vi kört klart för dagen. 10 minuter senare körde jag den till släpet och vi drog upp första skotern. Startar min och kör 5 meter och när jag slutar gasa dör den, startar igen och den dör om jag inte gasar. Lyfter upp den på släpet och åker hem. Kör av den från vagnen och den låter som en symaskin, men går utan gas iallafall. Vad kan det vara som inte stämmer? Är en mxz 600 e-tec -09
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Provade att starta den idag och låter som den går på en cylinder. Får hålla lite gas för att den inte ska slå av. Kom en avgasknall efter 15, 20 sekunder. Inga varningslampor som lyser. Går det att se felkoder på nå sätt?
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Skulle kolla stiften i söndags när jag kom hem men gav upp när jag såg hur dom satt. Såg ut att ta lite tid. Tar in den i garaget på söndag så börjar med att kolla stiften då. Står att inspektion och byte av stift bör utföras av åf, nått speciellt man bör tänka på när det är etec? Ber till gudarna att den inte skurit.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Den kan ha tappat kompression på en cylinder. Om du har tillgång till en komptester eller kan låna av nån gör det innan du kör mer med den! Annars kan det sluta betydligt dyrare än att du bara måste byta en kolv.
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Efter att bytt stift på den felande sidan så blev det ingen gnista. Provade stiftet i andra hatten och blev bra gnista. Någon som har nån idè vad man kan kolla?
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Ska prova nya hattar och om inte det funkar blir det nog att lämna in på felsök. Hur fungerar det när dom kopplar in datorn, kommer man få svart på vitt vad som är fel eller hur funkar det? Tror dom tar 500 för att koppla upp den.
mvh. Rob
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Provade att sätta tändhatten som inte gav gnista på den andra tändspolen och då blev det gnista. Flyttade tillbaka och kollade igen, gnista blev det. Tillbaka med stift och den starta på båda cylindrarna:). Frågan är om det kommer att gå att köra utan att det händer igen. Nåt tok var det ju.