600 motor..ingen gnista....

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tjena..smällte precis in min polaris motor i IQ440 chassit..ska använda mig av 440 tändningen då... kopplade in alla kablar förutom den lilla kontakten som går från statorn (går två stycken från statorn på 440n..en stor vit kontakt och en liten svart.. de som skillde på 600 motorn var att de var en stor kontakt men två små istället...) aja jag tänkte att de är ju säkert en äldre motor osv... så jag kopplade dära enligt färgena... men dock så var en av kablarna blå istället för röd eller svar... alltså de fattades en kabel helt enkelt och så var de fel färg..så ja konstaterade att den blåa var röd (klokt eller inte?).. så ja kopplade den på röd..och sen satte dit div. delar för att provstarta..drog och drog..den var såklart torr så drog en stund..men sen så fick ja en idé att kolla om de kom nån gnista...jag tog upp stiften..drog de gnistrade jaa..så ja smällde ihop den.och fortsatte dra.inte ett liv..sen när ja tog upp den igen och testade gnistan var de stendött.... då testa ja byta till ett par helt nya NGK. men fick ingen gnista där heller..vad äre som kan ha gått snett? kan de vara så att statorn är helt seck?;S för tyckte att den gnistra inte sådär extremt som den brukar göra..

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Vad är det för 600 du har monterat? VES eller NON-VES? Årsmod, osv osv.

Tycker du ska gå igenom varje liten kabel på nytt och kolla så allt sitter riktigt och har bra kontakt.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är en 440 motor som är nedfräst och ditsatta 600cyllar och kolvar... vet inte årsmodell.verkar vara en av dom första med VES då de är mindre reedportar än de är på 06ans 440motor.. har vart och kännt lite dära..men verkar inte bli nånting..de jag är rädd för är om den där lilla rackarns kabeln har gett ström åt fel krets i CDIboxen så de har sagt poff?:/

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Aha, okej.. Så det är ett 440-block med 600 cylindrar, kolvar och topp då eller?

Har du provat mäta upp Statorn? Om den ger ström osv?
Vet inte vilka värden du ska men det kanske någon annan på forumet kan bidra med?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njae har inte hunnit med de..hade ingen multimeter i garaget..får ta å mäta imorn..har ju min gamla 440motor.borde ju vara likadana statorer?:) och den funkar de vet ja :)

de ja tyckte var så mysko var att den först funka.men sen funkar den inte:S