600 sdi avgassmäller och går dåligt vissa stunder!

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Hej! Jag har ett problem med min renegade 600 sdi. Idag när jag var och körde så gick skotern klockrent i början av turen men efter att vi hade stått still i cirka 15 minuter så gick skotern dåligt, den avgassmällde,varvade inte ur och gick dåligt. Efter jag kört med den ett tag fast den gick dåligt så släpper det som och då börjar den gå som vanligt utan problem. Detta har hänt ett flertal gånger, ibland har den gått dåligt redan i början av turen och sedan har det släppt och då har den gått som vanligt efter det. Motorlampan lyser ej!

Jag pratade med en som är kunnig om skotrar och han trodde att det var filtret som sitter i bränslepumpen som var igensatt, jag tog upp bränslepumpen och såg direkt att det var väldigt mycket flagor från jeep-dunkar på filtret. Jag rengjorde filtret och tömde tanken och silade bränslen genom en trasa. Efter att jag monterat dit allt och provkörde så gick den bra och fick inga avgassmällar eller gick dåligt. Då trodde jag att problemet var löst men nästa tur så gick den dåligt igen.

Någon som har varit med om detta problem och löst det?
Tacksam för svar! :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det låter som om skotern börjar gå på en cylinder. Hur ser stiften ut och vad har du för stift?

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Stiften ser bra ut. Jag börjar fundera om batteriet är dåligt, har läst runt lite på google och många skriver att sdi är väldigt känsliga med batterierna.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mm sdi är väldigt beroende av ett bra batteri. Du bör få indikation dock ifall batteriet är kass men...

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
I veckan ska ett nytt batteri inhandlas, det står på batteriet att det är tillverkat 2006 så det är nog dax för byte hehe :) jag återkommer med svar!

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag lånar tråden lite då jag har liknande problem på min 800 ho.
Var ute och körde i söndags (17/2-13), gick bra tills vi skulle åka hem. Då började den gå på en cylinder.
Tänkte att den bara släckt ett stift men så var det inte, för bytte dom nyss och drog igång han.
Går bara på en cylinder & avgassmäller direkt man börjar gasa lite, så är som att den tänder till ibland.
Måste även hålla gas så den inte slocknar.

Någon som vet vad det kan vara? Skit i gasarna, dålig tändhatt/kabel?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skapa en egen tråd är mitt råd...

Även om du ursäktar dig så är det lite fräckt att kapa någons tråd!

Men:

Prova kasta om tändhattarna och se om problemet flyttar på sig!
Flyttar problemet på sig så bör det vara tändrelaterat.
Gör det inte det så är det något mekaniskt (skuren/nypit) Kolla komp!
eller så är det bränslerelaterat (insugningsgummin, förgasare) Rengöra och se över.

Reactions: trixa

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Jag for med batteriet till en ski-doo återförsäljare och han mätte batteriet med flera olika mätare och enligt han är det helt ok. Undra vad tusan det kan vara som spökar? :(

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Han som mätte batteriet verkade ha fel! Igår när jag for ut och testa skotern så gick den ännu dåligt så jag for hem igen och då skulle farsan prova skotern men då gick den inte ens igång, batteriet var stendött. Bara att inhandla ett nytt batteri :)

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Idag monterades ett helt nytt batteri på skotern. När jag drog igång den så gick den bra på tomgång och gick bra dom första kilometerna, sedan så dog den bara helt plötsligt. Och då när jag skulle starta den så var det som att batteriet var slut, helt stendöd. Efter jag stått still ett tag så går den helt plötsligt igång. Skotern går då men den håller ännu på att avgassmälla och går inte att varva ur. Hojj vad less man blir...

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Idag kollades kompen på cyllarna. 10kg på båda när skotern var kall och 9kg på båda när skotern var varm. Problemet med avgassmällarna har blivit större med tiden. Det verkar som att direkt skotern blir riktigt varm då uppstår avgassmällarna. Ingen som har någon idé om vad det kan vara för fel???

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Finns en sil i tanken som brukar bli igensatt. Kanske långsökt men den är nog aldrig rengjord/utbytt så det kan ju vara idé att kolla..

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
kolla om inte det finns några nörningskador på spridarkontaterna, så att den ligger och smygjordar och rapplar där. Fick det tippset när jag hade problem, dock så sköt min säkringar för spridarna också, det var funkt i elsystemet.

Reactions: trixa

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Kan med glädje berätta att problemet är löst nu, triggern som sitter vid svänghjulet hade kabelbrott i en utav kablarna, monterade en ny trigger och den har funkat klockrent efter detta! Tack ändå för alla svar! :D