600 sdi eller 800 powertec.

tompa79

Ny medlem
31 dec 2012
4
0
1
Hej allihopa går i skotertankar men kan inte riktigt bestämma mig. Jag har kikat lite på lynx och skidoo framför allt på sdi modellerna eftersom (vad jag har hört) dom ska vara driftsäkra och relativt bränslesnåla. Fast jag är lite orolig att det är lite för lite effekt i dom och att jag blir missnöjd:wondering:
Där kommer min fråga in, vågar jag gå på en 800 powertec istället? Eller får jag bara stå och laga den då? Jag har ju hört att det brukar va mycket fel på dom stämmer det månn tro?
Min prisklass är så billigt som möjlig :) fast max 60000kr

Tacksam för alla svar.

wickiepickie

Välkänd medlem
4 dec 2010
278
0
16
Gävleborg
far min kör 800 pt -09 den har de aldrig varit nå problem med och den går som f*n. kan dra skidres hur långt som helst tex. så du blir nog inte missnöjd med powertek. jag kör 600 ho, den tycker jag duger ganska bra, lite mer kräm vill man väll ha ibland men annars riktigt sköna maskiner båda två :)

tompa79

Ny medlem
31 dec 2012
4
0
1
Ok är det stor skillnad på soppa förbrukningen mellan dom?
Vi var ett gäng som hyrde några maskiner förra året, jag tog en renegade 600 etec och den verkade nästan gå på luft, däremot dom som körde artic cat och polaris höll på o tanka ihjäl sig. Vi körde ungefär samma sträcka jag fick i 8 liter medans en polare på en f 1100 turbo fick i 32 liter. Lite orättvis jämförelse med tanke på hur mycket mer effekt den har men ändå.
Man vill ju kunna ta sig nånvart utan att ha med sig en dunk hela tiden.

wickiepickie

Välkänd medlem
4 dec 2010
278
0
16
Gävleborg
det beror helt på hur man kör och vilket tempo man kör. vi kör fort, lederna är som puckelpist så blir en del pumpgasa.. men min 600 ho drar mer än vad pappas 800 pt gör. kan bero på att jag måste varva mer osv för att hänga med på lederna ! men som sagt så drar 600 ho:n mer än 800 pt:n