Hej!
Har läst runt lite på forumet och även varit med om mycket med SDI-motorerna, men nu har det uppkommit ett fel som jag inte riktigt kan klura ut :hmmmm2:.
När jag startar skotern blinkar motorlampan (EMS). Skotern går hur bra som helst, har ett nytt batteri (dock är det från biltema). Enda problemet är när man drar på så man kommer upp på lite högre varvtal, då vill den spika. Säkringen till bränslepumpen har även gått 2 gånger (en gång i höstas när jag startade den, och en gång nu).
Med tanke på spikningarna och att säkringen till bränslepumpen gått är jag lite lur på att den får för lite soppa? Just nu har jag ca: 2/5 i tanken med "gammal" soppa. Kan det rent vara så att oktantalet har sjunkit så pass att den kan börja spika pga det?
Mina nästa steg är att fylla upp tanken till max med 98-oktanigt samt ladda batteriet; vilket kanske kan hjälpa mot spikningarna, men då återstår Motorlampan.
Kan det vara så att det bara är en felkod som måste släckas eller kan den känna av ifall pumpen får lite bränsle? Eller kan det rent av vara något annat som är felet. Skotern går perfekt på lägre varv.
Motorlampan blinkar bara och ger inte ifrån sig någon signal.
Är det någon som har nåt mer tips angående spikningarna eller vad som gäller för motorlampan som blinkar (Har tittat i instruktionsboken och inte hittat någon "felkod" som passar in.)
Tack på förhand! :hello:
Har läst runt lite på forumet och även varit med om mycket med SDI-motorerna, men nu har det uppkommit ett fel som jag inte riktigt kan klura ut :hmmmm2:.
När jag startar skotern blinkar motorlampan (EMS). Skotern går hur bra som helst, har ett nytt batteri (dock är det från biltema). Enda problemet är när man drar på så man kommer upp på lite högre varvtal, då vill den spika. Säkringen till bränslepumpen har även gått 2 gånger (en gång i höstas när jag startade den, och en gång nu).
Med tanke på spikningarna och att säkringen till bränslepumpen gått är jag lite lur på att den får för lite soppa? Just nu har jag ca: 2/5 i tanken med "gammal" soppa. Kan det rent vara så att oktantalet har sjunkit så pass att den kan börja spika pga det?
Mina nästa steg är att fylla upp tanken till max med 98-oktanigt samt ladda batteriet; vilket kanske kan hjälpa mot spikningarna, men då återstår Motorlampan.
Kan det vara så att det bara är en felkod som måste släckas eller kan den känna av ifall pumpen får lite bränsle? Eller kan det rent av vara något annat som är felet. Skotern går perfekt på lägre varv.
Motorlampan blinkar bara och ger inte ifrån sig någon signal.
Är det någon som har nåt mer tips angående spikningarna eller vad som gäller för motorlampan som blinkar (Har tittat i instruktionsboken och inte hittat någon "felkod" som passar in.)
Tack på förhand! :hello: