600 SDI motorlampa blinkar vid körning?

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Hej!

Har läst runt lite på forumet och även varit med om mycket med SDI-motorerna, men nu har det uppkommit ett fel som jag inte riktigt kan klura ut :hmmmm2:.


När jag startar skotern blinkar motorlampan (EMS). Skotern går hur bra som helst, har ett nytt batteri (dock är det från biltema). Enda problemet är när man drar på så man kommer upp på lite högre varvtal, då vill den spika. Säkringen till bränslepumpen har även gått 2 gånger (en gång i höstas när jag startade den, och en gång nu).

Med tanke på spikningarna och att säkringen till bränslepumpen gått är jag lite lur på att den får för lite soppa? Just nu har jag ca: 2/5 i tanken med "gammal" soppa. Kan det rent vara så att oktantalet har sjunkit så pass att den kan börja spika pga det?

Mina nästa steg är att fylla upp tanken till max med 98-oktanigt samt ladda batteriet; vilket kanske kan hjälpa mot spikningarna, men då återstår Motorlampan.

Kan det vara så att det bara är en felkod som måste släckas eller kan den känna av ifall pumpen får lite bränsle? Eller kan det rent av vara något annat som är felet. Skotern går perfekt på lägre varv.

Motorlampan blinkar bara och ger inte ifrån sig någon signal.

Är det någon som har nåt mer tips angående spikningarna eller vad som gäller för motorlampan som blinkar (Har tittat i instruktionsboken och inte hittat någon "felkod" som passar in.)

Tack på förhand! :hello:
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Har ett liknande problem på min 600 SDI. Motorstyrningslampan (EMS) blinkade först endast när jag hade kört några minuter, och då tappade den även varven på tomgång. När den där lampan blinkar kan det väl vara i princip vad som helst. Idag kollade jag kablar, säkringar och avgastempgivaren. Och när jag startade den blinkade den helt plötsligt hela tiden, och den tappade inte varven. Så ska lämna in den så får dom söka, det är nog mest troligt avgastempgivaren som har gått. Men kan återkomma när jag vet vad problemet är :)
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
När min sdi givare for så lyste motorlampan hela tiden.. den blinkade inte.. och den sa check engine vid start.. därimot så lyser motorlampan när vad som helst är fel. så det är svårt att spekulera vad som är felet..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Motorlampan tänds ju till och med då stiften surar så det är lite svårt att säga...

Jag skulle bytt stift och slangat ur ALL soppa... Tankat fullt och provat igen.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Som jag skrev ovan så har min motorstyrningslampa (EMS) hunnit börjat blinka två gånger redan i år på min 600 SDI -06. Första gången gick den som vanligt under tiden jag körde, och höll uppe varven. Men så fort jag lät den stå på tomgång så kunde den inte hålla varven som den vanligtvis gör, utan den tappade varven hela tiden. Jag läste runt lite och det verkade som om många hade problem med att avgastempgivaren gått sönder. Och mycket riktigt hade den gått sönder. Beställde sedan en ny för cirka 2300kr vilket är ett sjukt pris för en givare imo. Och efter det gick den riktigt bra.

Efter några mils körning, vet inte exakt hur många mil, men efter kring 5-10 mil började den att blinka igen. Och inte nog med att den blinkade, nu gick den riktigt dåligt även fast jag körde. När jag gasade på så orkade den inte, i vissa fall kunde den till och med dö när jag gasade på. Fortsatte sedan läsa om problemet och jag provade i princip allt jag hittade på Internet. Slangade ut all bensin och böt till 98, kollade varenda kabel som var synlig, tog även upp alla kontakter och kollade så det inte var fukt i dom, böt stift, böt säkring, laddade batteriet och allt utan att något förbättrades. Tog in den på Lynx och lät dom söka igenom den med datorn, men inget hittades. Men han som sökte igenom den med datorn sa att man kunde prova rengöra reedventilerna samt spjällhuset. Och mycket riktigt, efter att det var rengjort av alla remrester som samlas i ventilerna så fungerade den utan problem och har nu fungerat i cirka 10-15 mil :)

Förlåt för sen uppdatering, men bättre sent än aldrig :lol: