600 sdi tikka ppc inställning

A

axelsson_vpg

Tjena.

Köpte en tikka ppc midi sound till min 600 sdi idag.

Den har suttit på en -09as E-tec med alla skruvar i förutom 2 st.

Någon som har en tikka på sin -08as sdi som kan berätta vilket setup ni har? :mmph:

A

axelsson_vpg

har också en rev 600, men inte med tikkas,, tyvärr soz

Ok! Måste man veta innan man smaskar dit så de inte händer något med sdin? Eller spelar sånt ingen roll? Skall ge 6-9 hk på tikkas hemsida...

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Den ska väll justera sig själv. Men de är väll bara dunka dit köra lite sen glutta lite på stiften så ser man ju om nåt större är fel iaf.

A

axelsson_vpg

Den ska väll justera sig själv. Men de är väll bara dunka dit köra lite sen glutta lite på stiften så ser man ju om nåt större är fel iaf.

Nej, de är 8a justerskruvar vid utblåset som på alla tikka...

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Ring tikka å kolla, tråkigt om du håller stumt för länge också blir det sallad i motorn! Körde alla skruvar i "konan" på min f7, funkade fint,mer skruvar=mera mos :)

A

axelsson_vpg

tikka låter dom it högt som fan...?
Nej då jag har en tikka midi sound... sen finns de wild också.. som jag hade på min f7a :)

midi låter ju bara då man är kring 6,5-8k varv.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ppc burken fungerar så att med fler skruvar i för du högre mottryck = högre effekt ..
jag rekommenderar dig att sätta dit burken UTAN skruvar och testa ett par svängar, sen sätter du dit 2 skruvar och testar, sen 2 till osv .. då märker du om varven ökar och hur mycket ..
ska du friåka (med långa fullgasrepor) så rekomenderar jag dig absolut inte att ha i fler än hälften, eller iaf MAX 5/8 skruvar, men om du pumpar led/bana med mindre fullgasrepor kan du kanske sätta i 1-2 skruvar till men glöm inte att kolla stiften i början!!
och kom ihåg att ju mer effekt ju närmare en skärning! =)

A

axelsson_vpg

ppc burken fungerar så att med fler skruvar i för du högre mottryck = högre effekt ..
jag rekommenderar dig att sätta dit burken UTAN skruvar och testa ett par svängar, sen sätter du dit 2 skruvar och testar, sen 2 till osv .. då märker du om varven ökar och hur mycket ..
ska du friåka (med långa fullgasrepor) så rekomenderar jag dig absolut inte att ha i fler än hälften, eller iaf MAX 5/8 skruvar, men om du pumpar led/bana med mindre fullgasrepor kan du kanske sätta i 1-2 skruvar till men glöm inte att kolla stiften i början!!
och kom ihåg att ju mer effekt ju närmare en skärning! =)
Tjoho, jag hittade manualen till burken!

Det ska vara 4 skruvar i för Safe setup på 600 sdi med ppc burk med den nya kronan :)

Tack för alla svar

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Bra! Tror att hälften av skruvarna är en standard safekörning för alla burkar för då har man störst justerförmåga..
Kör den inställningen på min m7 mod (160hk) och den har hållt fullgasrepor strax under minuten...