600 tänding till 800??

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Tjena!
har stora funderingar på att stoppa i en 800 i skotern, har en 600sp -01 i just nu och kanske ska köpa en 800 -01. fungerar de att köra med 600 tändningen i 800motorn? med stator å allt..
sen en till liten fråga, skulle de funka att köra med 34mm förgasare på 800:an eller e de för litet??

tacksam för svar!
 
Last edited:

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Oftast olika tändkurvor mella olika cylindervolymer, men testa, tror inte det tar nån större skada men kan hända att motorn inte arbetar optimalt. 34 mm förgasare på en 800 är lite, minst 38 helst 40. rotax 600:a har 38:eek:r.
800:an kräver mer bränsle och luft
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
600an har förmodligen vassare tänkurva så passa dig för spikning och därmed kolvgrillning och kör 98 okt!! Om den tokspikar kan du ställa om tändläget med tändkil fast vänd åt andra hållet än normalt så den eftertänder. Man kan också flutta hela picuppen med lite slipjobb.

Men om du får till det kan du få några hk extra men det kräver vant motoröra och kunskap om tändförflyttning och bestyckning av förgasare efter den nya tändkurvan, så det är inget jag skulle rek om man inte vill skruv igäl sig.

Det går utmärkt att åka 34mm gasare men jag gissar att du förlorar ca 7-10hk på fullvarv mot 40mm gasare. Jag kör 46,5mm på min tc och den har 333cc per cylinder och jag skulle tveklöst köra minst 45mm på en 800a för max effekt (40mm duger)
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
hmm okej, är inte jätte van vid att skruva i skotrar osv men finns de nått sätt som jag märker ifall den vill till att spika elr om nått e fel med tändning elr ska jag bara köra nån timme å sen öppna toppen och kolla??
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Om du kört skoter förut så upptäcker du ganska fort om skoter spikar eller går allmänt dåligt oavsett du skruvat förut. Tänk dig misständningar, avgassmällar å ryckningar.:noidea: sen lär du även upptäcka de på stiften.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
hmm okej, är inte jätte van vid att skruva i skotrar osv men finns de nått sätt som jag märker ifall den vill till att spika elr om nått e fel med tändning elr ska jag bara köra nån timme å sen öppna toppen och kolla??
Trotts att jag bara bygger och tokvässar flyttar tändlägen hit o dit så tycker jag det är skitsvårt att höra spikningar speciellt högvarvsspikning som är farligast. Om du har tur kan du höra som krossat glas eller knastrande ljud från motorn vid vissa belastningar och varvtal. Man kan då endera försöka lägga på mer bränsle där för att få bort spikandet eller backa av på tändningen. Man kan senare efter man fått bort allt spikande titta på kolvtoppen då o då om det finns spikmärken.

Om du vill lära dig trimmteknik ska du absolut ge dig in på detta men inte annars. Och innan du ger dig in på detta måste du läsa på allt du kan om spikning och motåtgärder + tändinställning.

Risken för härdsmälta skulle jag anse som mycket hög även för en halvvan trimmare i detta fall.
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
hmm okej tack för att du tar dig lite tid å förklarar, uppskattas mycket! :) men ska köra på 98 oktan sen så ska jag ta de lugnt i början å lyssna å även kolla kolvarna noga :)
ojah,hållt på med motortrimning på allt möjligt å nu ere dags att man lär sig skoter:bigsmile: