600cc SV 800cc? Back Country!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Räcker 600cc till Back Coutry körning? (Alltså väldigt lite led)

Så många verkar ju ha massor av fel på sina 800cc maskiner, oavsett fabrikat.

800:an är ju roligare kanske som motor, men har vi i Sverige nytta av den fullt ut?

Har vi den körning man ser på Youtube, normalt sett, i Sverige?

Fetdjup snö, klättring, hopp, skidres bland stora tallar.

(Om man inte är bosatt i fjällen, och det är jag inte..)

Ni som äger 600cc Summits, X -Trims & RMKs, vad säger ni?

Vore toppen om ni dessutom har testat 800 av samma typ.

Hur upplevs skillnaden?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Bor du inte uppi i fjällvärlden så räcker en ski-doo summit 600 gott o väl.

Själv var jag sugen på en '06as SDI inför denna sesogen men blev kvar hos yamaha och min Moutainmax.

:D
Har du testat båda modellerna och jämfört? (800 & 600?)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Har kört en 600 summit '05 (tror jag det var).
Den hade tillräckligt med kraft o leka på myrar, ta sig i branter med mindre snö osv.

800an har jag aldrig kört. Men 600 räckte gott o väl för min körning
OKI.

Tack för snabbt svar.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har testat en RMK 600 och en RMK 800. 600an är mycket bensinsnålare, sen finns kraften där trots den "lilla" motorn. 800an var törstig som en häst, mycket kraft men så finns problemen där. Min Assault bl.a fick ett motorbyte pga att den skar samt att veven blev lite skev. Ångrar i nuläget att det inte blev en hederlig RMK 600 eller en M7a. 800an är förbaskat törstig, min Assault drar helst 4-6 liter milen:bawling::evil:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
kanske lite OT men a-c 800 har inte haft några kända problem? då endast den nya suzuki twinspark 794cc motorn jag pratar om
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Och rotax 800r verkar ju fungera bra (bortsett från remslitage) och är lika snål/törstig som 600 sdi.... men nu har ju e-tec kommit, frågan är bara hur den håller. Har kört väldigt lite 800 men jag tycker nog att 600 räcker i 9 fall av 10 plus att dom är enklare att hantera.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om man jämför M6 -07 mot M8 -09, båda 153" så finns det ett par saker man kan säga.
THE POWER!!! - Du har sett jockegubbens assaultfilm med helmetcam. En massa resande å shit. Att ge järnet över ett litet gupp och helt plötsligt stå på bakaxeln samtidigt som du passerar några småtallar ute på en myr är fuckin fabulous. Eller när du klättrar uppför en backe och skidorna inte tar i snön på några hundra meter. Riktigt tajt boondocking i någon contortadjungel uppförs när du nätt och jämt tar dig och ta en titt bakåt då och då och se kanalen du gjort. Underbart att veta att motorn tog dig igenom det.
Balansen - En klar försämring. Riktigt mycket sämre balans. Visst, nu är den lättare. Men var tog balansen vägen? Det känns som att de i och med den nya tunneln och boggin har tagit bort väldigt mycket vikt i bakändan och fått lite mer framåtvikt. Visst, motorn uppväger en hel del men det är inte alltid du gasar när det är riktigt tajt. M6: an var så mycket mer lätthanterlig i de situationerna. Tänk bara tanken så lägger den sig och du svänger, eller inte ens det. Du svänger åt det hållet du ska med skidorna och lutar dig ditåt och skotern for dit. M8: an. Jaa, M8: an skär ned åt andra hållet. Som att mycket mer vikt blir transfererat till skidan när man svänger. Lättare bakända anyone? Och när man burkade runt på någon myr så blev man ett med M6: an. Inte nu. Man känner att man kan göra vad som helst tack vare motorn, men man är ändå distanserad. Inte samma kontroll. Kan möjligtvis 800: an ha större gyroverkan?
Framkomlighet - M6: an vinner. Hands down. Kanske kör jag fel som inte lyckas ta mig bättre på en åttahundra, kanske är jag på fel ställe och kör. Men jag var en bättre förare med M6: an. Jag kanske kör på för tajta ställen. Hursomhelst. Den där extra balansen och manöverbarheten gjorde mig till en vinnare på M6: an. Därför att i slutändan är det ändå så: It's not the ride, it's the rider. En kexchoklad till den som vet var det citatet kommer ifrån.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Nä fyy, den hinner ju bli alldeles kletig :/

äsch, far och köper en kexchoklad med skotern på OK istället! Hutt!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanske inte så dumt med en 600:a iallafall.

Att välja mellan då, för mig:

Polaris Shift RMK 600 144"
SkiDoo Summit 600 E-tec
Lynx X-Trim 600


Bra eller anus?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Arctic cat skulle jag satsa på, M6an verkar så sjukt bra vid "Backcountry riding". Sorry BRP men så är läget ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hmm...

Jag har ju så svårt för AC..

Jäkla skit!

Varför vet jag inte, kom kanske med uppväxten..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har inte ens fått rubriken rätt...

SV, vad faasen är det?

VS ska de va...kan herr moderator ändra det åt Farbror Beretta?

Kan ju inte ändra rubrikerna själva..?!
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Jag har inte ens fått rubriken rätt...

SV, vad faasen är det?

VS ska de va...kan herr moderator ändra det åt Farbror Beretta?

Kan ju inte ändra rubrikerna själva..?!
Kan man inte ändra rubrikerna ? Mhh

Jag som trodde forumet hade blivit modernt nu ;)

En renegade 09 600 e-tec skulle jag vilja tipsa dej om ! Hyrde en sådan häromveckan och det var en kalaskoter!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag vet hur det är med dig och Arctic Cat men måste ändå säga M6an ;) Eftersom det blir extremt lite led för dig så är M6an perfekt, som handen i handsken.

Du får väll köpa nån Ski doo dekal å klistra fast på huven. M6an sopar banan med dom andra ;)