70.000 snöskotrar trafikerar fjällen varje vinter

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Länstyrelsen i Norrbottens har gjort en kartläggning av terrängkörningen i fjällen visar att hela 70.000 snöskotrar årligen framförs i de svenska fjällen.
Nio av tio snöskoterägare håller sig till skoterlederna och tre av fyra är nöjda med reglerna.
http://www.bd.lst.se/default.aspx?propID=10009701

9 av 10 håller sig till lederna !
3 av 4 sägs vara nöjda med nuvarande regelverket !
Är detta verkligen relevant ?

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
knappast troligt. dock beror de ju på vilken åldersgrupp dom har grundat sin undersökning på, har dom frågat 1000 st touringåkande barnfädrar så är troligen de troligen relevant. men knappast annars.

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
35
De är ju bra så länge dom tror att det är så många som håller sig till leden, så dom inte förbjuder skoterkörningen mer i fjällen än vad dom redan har gjort..

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
knappast troligt. dock beror de ju på vilken åldersgrupp dom har grundat sin undersökning på, har dom frågat 1000 st touringåkande barnfädrar så är troligen de troligen relevant. men knappast annars.
Relevant - Intressant. Synonymer på ett ungefär. Men kanske bara var jag som missuppfattade.

70.000 är ju rätt mycket, roligt. :) Att 9/10 håller sig till leden å dom flesta är nöjd med reglerna spelar väl mindre roll. :p

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Tyvärr så tror jag på stora begränsningar i fjällen inom en 10års period.
Säg inte så där! Nog för att jag också har en känsla för samma sak.
Blir till å flytta till USA om man inte får köra skoter..
En fet del av svenska befolkingen flyttar till USA..vad gillar Sverige om de då? :rolleyes: :p

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Köra skoter är tyvärr ingen självklar rättighet..... fyllekörning och andra idiotgrejer är något som allvarligt hotar våran existens. Svårt att bevaka för polisen och jävligt taskigt för statistiken då dom kör ihjäl sig eller andra.

Sen så har vi min lilla käpphäst slutburken:

Kör man från punkt a till punkt b med en skoter som låter som ett jas är väl det i sig inget större problem. När man stannar upp vid ett trevligt hopp/backe och lever om i 2 timmar, då! blir man less. Men eftersom jag troligen anses som en gammal stofil som inte fattar något är det väl bäst man håller igen snattran. (Jag fyllde nyss 30)

Jag hoppas jag blir less på att köra före eventuella förbud.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jag håller med dej angående slutburkar.
Visst, dom ger ett grymt härligt ljud men..dom lever om förmycke!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nån som vet vad som skall avhandlas på nationella snöskoterforumet i vilhelmina?

Nationella snöskoterrådet? Vad är det?

http://www.vilhelmina.se/homepage_vilhelmina/_Huvudrubrik Kommunal service/028EE4C1-004C555C.20/Nat. snöskoterforum 2008.pdf
Vad som ska avhandlas är inte klart än men kommer inom kort.
Nationella snöskoterrådet är ett antal olika myndigheter och organisationer som jobbar med skoterfråger i sverige .
Vi försöker komma överens om ett slutdokument (vilket inte är lätt) så vi ska dra åt samma håll.
Om ni vill bli representerade gå med i en skoterklubb som är ansluten till någon organisation det går och läsa mera på vv hemsida region mitt.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Problem finns över hela fjällkedjan efter kontakt med många naturbevakare så är jag starkt kritisk mot den trafik som sker inom förbudsområderna i bla Jämtland/Härjedalen det är den som Ronny Edin syftar på o polisen kommer o öka övervakningen i vinter.
Det är ju inte frågan om utökade förbdsomr utan ökad övervakning.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
den Norska delen av den svenska skoter trafiken kanske borde ses över den är ju relativt stor.får de inte köra hemma varför vara här o belasta ett redan ansträngt tålamod hos våra miljö muppar :confused: go home or follow the rules:cool:

sedan kan jag inte begripa varför dessa slutburkar behöver finnas moddarna på våra banor låter mindre o går betydligt hårdare
vuxen poäng :confused:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag är allt annat än nöjd med dom restrektioner som finns i Kiruna fjällen. Att ha stängt kungsleden får konsekvenser på flera sätt. Skidåkarna som man till viss del ville skydda från skotertrafiken's buller mm har fått motsatt effekt. Dom flesta skidåkare i Abisko Björkliden Riksgränsen har fått mer skotertrafik nära sitt skidspår.

I stället för att sprida ut skotrarna så har man koncentrerat skotertrafiken nära skidanläggningarna på ovan nämnda områden. Skoter trafiken mellan Låktatjåkka och Riksgränsen är som essinge leden under rusningstrafik. Tala om politik av amatörer som inte begriper vad man gör.

Den andra konsekvensen är negativ för folk som vill färdas i nordsydlig riktning tex treriksrös kebne. Man hänvisar folk till brant terräng mot Norska gränsen som kan vara rent ut sagt farlig. Kebne dalarna som tex Vistas Nallo har man stängt helt ! Varför ? vad är det man ska skydda ?

Tumme ner för dom som är ansvariga för denna politik. Inkompetent folk som agerar för kvälstidnings löpen.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag är allt annat än nöjd med dom restrektioner som finns i Kiruna fjällen. Att ha stängt kungsleden får konsekvenser på flera sätt. Skidåkarna som man till viss del ville skydda från skotertrafiken's buller mm har fått motsatt effekt. Dom flesta skidåkare i Abisko Björkliden Riksgränsen har fått mer skotertrafik nära sitt skidspår.

I stället för att sprida ut skotrarna så har man koncentrerat skotertrafiken nära skidanläggningarna på ovan nämnda områden. Skoter trafiken mellan Låktatjåkka och Riksgränsen är som essinge leden under rusningstrafik. Tala om politik av amatörer som inte begriper vad man gör.

Den andra konsekvensen är negativ för folk som vill färdas i nordsydlig riktning tex treriksrös kebne. Man hänvisar folk till brant terräng mot Norska gränsen som kan vara rent ut sagt farlig. Kebne dalarna som tex Vistas Nallo har man stängt helt ! Varför ? vad är det man ska skydda ?

Tumme ner för dom som är ansvariga för denna politik. Inkompetent folk som agerar för kvälstidnings löpen.
Ett bra inlägg flera sånna tack snofed jobbar bla med frågan men det är svårt förhoppningsvis kommer något konstruktivt ut av det inom skoterrådets arbete.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det vi skoter åkare måste vara på det klara med är att vi skapar problem hur ogärna vi än vill se det. Dom flesta av oss kan och vill hantera det ansvar som vårat fordon medför. Det är den lilla klicken som inte kan detta som skapar problen för oss alla.

Problemen i vår fjällvärld är hur lätt som helst att lösa om det är det man vill.
Plats det är det enda vi har oberänsat av i Kiruna fjällen. Iden om att kanlisera skoter trafiken nära fjällanläggningara skapar irritation hos skid buret folk och måste genast skrotas.

Vid varje fjäll anläggning måste den yttersta hänsyn visas till skidåkare och andra som inte är motorburna och därmed bundna till en radie om låt oss säga 10 km runt varje anläggning.

En led ut en led in och skoterfria zoner runt Fjäll anläggningarna där solande pulkåkande barnfamiljer får vara i fred. Vi som KAN tar oss ut längre bort där ska givetvis göra det , där kan vi åka uppå toppar gasa av oss och annat.
Sedan kan det ju finnas andra områden som behöver fredas för skotertrafik men riktigt varför har jag inte kommit underfund med. Men gissar att vi måste ge lite för att få lite. Kungsleden måste öppnas genast för oss som bor lever och verkar här.