700 Dragon primärvariatorfjäder

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Tjena.
I vintras gick fjädern till primärvariatorn av så jag tog och köpte mig en ny lite snabbt.

Blev en vit Team-fjäder 120/310.
Tycker inslagsvarvet blir lite för tidigt och undrar om någon vet vilken fjäder jag ska köpa istället?
Hur många steg ska man gå upp?
Den fjäder som satt på skotern tidigare var blå, vet dock inte om det var en orginalfjäder eller en team, så kan mycket väl varit en 120/310.

Håller även på och byta till en 44as matta, kan vara något att tänka på kanske?

Tacksam för svar!
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
beror ju på vad du har för annat i variatorn och högt inslagsvarv har du på skotern nu ?

Så här kör jag på min IQ600rr :)
drevning 20/41

primär variatorn= fjäder 180/320, vikter 10-62
sekundär= fjäder 160/280 standard helix

du kan ju dreva ner skotern eller köpa ett v-kitt till den nu då du byter till 44as matta , jag skulle nog tipsa om att dreva de tyckte jag gjorde stor skillnad på hur den gick i snön sen v-kitt för att den ska bli ännu bättre och roligare :)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Blå fjäder med vit prick hade jag tycker jag funkade bra. Då den gick sönder satte jag dit en grön (med vit prick tror jag) det blir dock kanske väl högt tillslag med den, men då har jag 68 grams vikter (original 800) har dock bromsat min till 158 hk så den orkar vikterna
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ok, ja jag hade orginaldrevning i den, 23/39. Så om jag drevar ned den till 21/39, så har jag kanske fått den lite rappare? Behöver jag byta fjäder då tror ni?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Den blir ju starkare helt klart. Men det där med fjädern är ju lite personligt vart man vill ha startvarvet nånstans. Själv föredrar jag lite aggressivare reaktion därav högre startvarv. Prova å känn efter.
Högre startvarv kan ju innebära lite svårare att smyga iväg i djupsnö och att åka sakta på låga varv, men det är väl mest för touring och arbetsmaskiner. Inte min dragon 700 iallafall.
Men smaken är som baken.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Är det Team-blå du menar?
Den verkar vara 150/310 den...
Sen var det någon annan som rekommenderade Team Almond: 165/327, men den kanske blir lite för aggresiv.

Vad står dom här värdena för? Är det kraften som behövs för att börja trycka ihop fjädern?

Behöver man byta kedja om man drevar ned den två steg?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Vet inte om det är team- blå med vitt streck. Min kedja vart för lång så jag satte dit 2 kugg större upptill också men då blir det lika med 3 kugg nerdrevat på lilla. Ska dock dreva upp lite till nysnön i början på vintern då jag vill ha mer snurr på mattan.
Har nu en grön fjäder med gult streck kanske lite högt tillslag ca 4500-5000