700 SKS

Fopson

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Umeå Norrland
Jag är en pulkdragande familjefar som ibland kopplar loss pulkan och kör en sväng med grabbarna. Nu är det så att jag funderar på en 700 SKS -01 och och undrar hur den fungerar som pulkdragare. Att den funkar med grabbarna på leden vet jag, men annars då? Och hur är det egentligen med soppaförbrukningen? Kylningen? m.m m.m

 

Cruisers

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Det är en jäkligt bra allroundskoter,men jag vet om en par stycken som har haft väldiga problem med soppaförbrukningen,4 liter och mer va inte ovanligt,men det går väl att bestycka ned,vad sitter det för gasare på dom?
 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Hej!
Jag har en 01:a SKS 700 och är en pulkdragande familjefar som även vill ha lite skoj då och då.
Efter montering av SLP's Power Pack, inställning av luftskruvarna på ca. 2 varv ut (original är 1.5 varv) har jag både fått bort bluddret i lågfartsregistret och bränsleförbrukningen på en mer anständig nivå.
Med PP monterade blir motorn lite känsligare på luftskruvarna vilket kan påverka tomgångsvarvtalet, men det är bara att ställa ned med tomgångsskruvarna.
Mitt tomgångsvarvtal ligger på ca 1200-1500 v/min beroende på motortemperaturen.
Jag är helnöjd med min SKS och dess sportiga touringegenskaper.
Det är synd att Polaris inte har förstått vilken himla fin modell SKS 700 är och att man fallit för modenycken att med 2003 års modell göra om den till en "hillclimber", vars användningsområde är mycket mer begränsat.
Vill jag ha en "hillclimber" kan jag lika gärna köpa en RMK.
Som familjemaskin och ledracer och snömaskin är min SKS helt suverän och erbjuder massor av körglädje.
mvh
Lars-Eric

 

Fopson

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Umeå Norrland
Hej Lars-Eric!

Är lite novis på eftermarknadsgrejor, så jag undrar vad SLP Power Pack är för ngt?
Var den "hopplös" att ha och göra med före montering? Hur går det med kylningen vid pulkdragning?
Ungefär hur mycket drar den med familjen på kroken vid bra före?
Kör just nu en XLT-Touring -95, och den får jag inte genom mer än 2.5 liter/mil med pulka vid tungt före. Det kan väl kanske vara svårt att uppnå, eller?
 
L

Lars-Eric

Tjena Fopson!

Lite info om SLP Power pack hittar du på följande länk. PP finns förmodligen hos din Polarishandlare.
http://www.slp.cc/Polaris_Catalog/powerpack.html

Min SKS var absolut inte hopplös före PP men blev så mycket bättre med. Svågern som tidigare hade en Ski-doo GT 583 97:a blev så imponerat av draget att han var tvungen att byta sig en större maskin.
Ski-doo freak som han är så blev det inte en Polaris, utan en GT 800 SE.

PP tjänar som ledskenor i förgasaren och är konstruerade som två plåtbitar vilka trycks fast i förgasarhalsen.
PP har till uppgift att minska turbulensen i förgasaren vid låga trottellyft och därigenom förbättra vakuumsignalen för bränsetillförseln.
Du kan närmast likna fenomenet med vatten som hälls ned i en flaska.
Vattnet strömmar laminärt och kontrollerat genom halsen, men därefter turbulent och okontrollerat genom flaskans tjockare nedre del. PP monteras efter trotteln i förgasaren och lurar, så allt säga, gaserna att tro att förgasaren har samma diameter både före och efter trotteln.

Beträffande kylningen så har min SKS hittills aldrig gått varm, trots tung pulk och sladdragning. Dock hade Polaris vissa problem under 99 och 00 innan extra kylare infördes som standard på Europa modellen.

Bränsleförbrukningen ligger idag på mellan 2-3 l/mil.

Jag gissar att komforten är lite bättre på XLT-Touringen, i varje fall om den är utrustad med Xtra-12 boggien.

mvh
Lars-Eric



 

Wobbler

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Köp en! Har en -99:a och är helnöjd. Tror att extrakylaren kom -00 (standard) och -99:eek:rna blev alla inkallade och fick kostnadsfritt en till kylare installerad, alltså inga problem. Bränsleförbrukning kring 2,7l/mil, nån gång drygt 3. Jag har inte SLP boost bottle. På det hela taget en kanonskoter som kör ifrån de flesta, samt en bra dragare och lössnömaskin. Tror absolut inte att du kommer att ångra dig! Lycka till!