800 ski-doo eller Polaris

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga. Jag har tidigare fått kanonbra hjälp av folk på forumet. Det är så att jag är på jakt efter en 800:a och har siktat in mig på ski-doo (Har en 600 nu) eller Polaris. Jag är lite villrådig över vilken skoter som passar mig bäst. Jag kör kanske 50% led, 40% lössnö och resten på isen i gubbigt tempo (då jag ska dra en kälke). Jag är på jakt efter en driftsäker skoter (ja jag vet att det är svårt att bedöma:)). Jag funderar på en switschback, freerider eller summit. Vad säger ni som kan skotrar bättre än mig? Vilken tycker ni är mest lämplig? Årsmodell från 2011 (kanske 2012)

Jag är grymt tacksam till de som orkar lägga ner energi på att svara på min fråga!

Mvh Jonny

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ska du ha en driftsäker tvåtakt 800 från 2011 eller 2012 så anser jag att etec är det bästa valet, kolla bara så att kolvarna är bytta och på 2011 ska även vevaxeln kollas samtidigt, detta görs gratis på garanti.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Hade en -12a Summit 800 E-Tec. Var inte helt nöjd från början , den kändes seg å lite trött. Men när inkörningen var avklarad så blev man en glad skoteråkare igen och det enda som hände var att den fick ett fel på RAVE ventilerna. Åtgärdades på garantin dessutom gick det så fort att jag väntade i butiken medans det åtgärdades. Var ett fel som många 12or fick. Bytte sen till en 14 Summit XM för att jag ville ha T motion boggin. XM är mer lättkörd än XP.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Tack för era svar!

Hur är det med draget (i motorn) mellan Polaris och Ski-doo? Har läst att Polaris ska vara riktigt rapp och rolig att köra. Själv övergick jag till Ski-doo (från Polaris för några år sedan, då Ski-doo kom med deras E-tec). Rådet rörande Ski-doo fick jag av en på detta forum och jag kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd med den. Nu vill jag dock ha lite mer att köra med:) Min nuvarande skoter får frugan ta..

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Skulle nog välja en Freeride om du ska köra 50% led men ändå vill ha en maskin som går att åka lössnö med. Tittar du på Switchback så är ju Renegade en jämbördig maskin. Freeride kan ju jämföras med Assault. Om du vill ha mer att fundera på...

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ni som upplever etec seg och ni som vill ha bättre gassvar bör överväga en uppgradering av ecu:n. Min etec har fått mulles mjukvara (och variatordelar) och den här motorn går bättre på alla varvtal jämfört med de rotax 800 (vanlig, HO och R) jag haft tidigare.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Tack Snödräparen och A.Holm! Nu gav ni mig ännu mer att välja på;)

"Snödräparen" vad säger du i frågan vilken av Switchback och Freerider som har mest klipp i motorn? Jag har faktiskt fattat tycke för Ski-doo (trots att jag kört Polaris större delen av mitt liv). Men jag har hört att Polaris sista åren gått framåt rejält (med deras motorer) så därav min fråga.

Som jag skrev i tidigare mail så är jag grymt tacksam för era svar och uppskattar dem jättemycket!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vet inte om jag ska lita mer på etech 800 eller polaris 800 motorerna i den årsmodellen.
Men var de inte 2011 freeride hade såna jävulska problem med remmar?
Vet inte om det är fixat på nån sorts garanti?
En polare kör då en freeride nu 2011/2012 och den käkar rem hela tiden.

Men ut efter dina kriterier hade jag nog valt en polaris swb assault om den har nya kolvar osv.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Ok. Vad är det man bör se till att fixa på polaris switchback? (Kovar sov). Jag är sjukt nöjd med Ski-doo men skulle vara roligt att testa något nytt faktiskt:)