Tänkte jag skulle uppdatera med vad man behöver göra ifall någon annan vill trycka ner en Pro-Ride 800 cylinder från 2013 och framåt i en 2011-12 Pro-Ride 800.
Först och främst är det en grej som är ett absolut måste och ett par andra grejer som är bra att göra men inget måste. Vi börjar med måstet...
1. Måstet...
Hela vitsen med detta är såklart att få ner en cylinder med tjockare cylinderkjol på INSUGS sidan. Avgassidan är oförändrad. Insugskjolen är alltså 2mm tjockare vilket betyder att 2mm på över motorblocket behöver bearbetas bort för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att sänka ner cylindern i blocket. Det är inga supertoleranser här men jag rekommenderar att man lämnar iväg sitt block och får det urfräst. En väldigt enkel operation egentligen så vilken maskinverkstad som helst bör klara detta. Ta med fördel bort en tionden mer på blocket än vad som behövs. Min teori (och enbart min teori, gör som ni vill) är att kjolen behöver lite plats att expandera på när den blir varm. Har den inte denna plats blir det onödiga belastningar på kjolen. Cylindern sitter ändå inte med någon fintolerans från fabrik.
2. Djupare Boost kanal.
Då cylinderkjolen är 2mm tjockare är boost kanalen ca 2mm djupare. Detta för att bibehålla area i kanalen. Här får man helt enkelt fram med slipverktygen och ta sin tid. Har du ett "Fix Kit" är det enkelt; slipa in kanalen på din spacerplatta mot din nya cylinder och sedan använder du den som mall mot blocket enligt bilden nedan. Här syns även skillnaden på kanalen.
3. Cylinderfotspackningen.
Denna behöver såklart också modifieras om du ej köper en från 2013 och framåt. Packningen går dock helt utmärkt att klippa i och sedan finslipa med en liten fil, om du tar det piano så att säga... Är du osäker här, köpa ny...
4. Spridare. (Endast nödvändigt på 2011)
Då spridarna är lite anorlunda på 2012 och framåt rekommenderar jag att du använder alla original o-ringar. Gå sedan och köp den stora runda inre tätningen och lägg i (annars är risken att tippen ligger och skaver mot cylindern). Detta betyder att spridaren hamnar 2-3mm längre bak. Lägg då en bricka på 2-3mm mellan cylinder och "fuel rail".
Nya inre tätningen 2012 och framåt (nr.1 i bild):
Original 2011:
Allt detta är egentligen inte så svårt, mest tidskrävande.
Detta inlägg hjälper förhoppningsvis någon.