800 startar inte efter renovering

fuland

Aktiv medlem
13 feb 2007
80
0
6
sthm
Har just renovera motorn på skotern men nu vägrar den starta.
Jag får fram soppa och stiften ger gnista.

Finns det nått elschema för en rmk 800 2012 på någon sida?

Någon som har tips på va jag kan ha glömt eller vad som kan va felet?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det sitter väl dubbla tändspolar på dom.
Du kanske kopplat tändkablar eller kablarna till spolen fel .

Det kan vara så att stiften vänder samtidigt, då spelar det ingen roll hur det är kopplat.
Men testa att byta plats på tändkablarna och se om den startar.

fuland

Aktiv medlem
13 feb 2007
80
0
6
sthm
Har redan provat det men ingen skillnad.
Funderar lite på om jag missat någon kontakt men har sökt och sökt men hittar inget som ser fel ut

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Du har nog bara surat ner den eller du har oljat in kolvar så stiften blir oljedödade. Ur med stiften och stäng av tändning och tokdra med full gas minst 30ggr. Den kan gå igång efter detta men gör helst en åtgärd till i samma veva.
Elda gärna på stiften med gasollåga alt butangaslåga elda våldsamt mycket,,tändare duger inte. Eller byt stift.
Ställ dit en kupevärmare mot insuget på motorn så den värmer upp insug och block de bör vara minst 1600watts värmare och om den står inomhus duger 20min värmning men ju längre tid desto bättre.

De kan tyckas underligt att en kupevärmare ska hjälpa men jag har fått igång motorer som varit helt stendöda på första rycket efter kupevärmining.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man ska bränna ren tändstiften med gasol så bör man elda på tills isolatorfoten blir svagt glödande (kolla i svag belysning). Var försiktig så att inte sidoelektroden mjuknar, och värm inte gängorna i onödan så att för mycket av ytbehandlingen (galv eller motsvarande) bränns bort.

fuland

Aktiv medlem
13 feb 2007
80
0
6
sthm
mycket riktigt. körde 1h med kupevärmare och brände på stiften så hoppade den igång på 1a draget.
tack för tipsen sparade mig massa tid med att slippa felsöka!