800HO Powertek -06 orolig tomgång

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
När Summiten kommit upp i temp blir tomgången helt plötsligt orolig. Skulle kunna säga att den blir hög och ryckig. Utesluter tjuvluft nånstans, för den stiger i varv när den väl ligger normalt. Det är snarare just efter lite körning den lägger sig på den oroliga nivån och jag kan lura den ibland med något litet hastigt gaspådrag så den sjunker till mer normal nivå. Vad händer? Är det någon motorstyrning som spökar?

Ska se om jag kan fixa nån film under dagen. :nerd:

R

RevMan

om du inte har haft problemet förut så riv förgasarna. du kan testa att skruva ut bränsleskruvarna lite. de sitter på höger sida om varje förgasare. Ska sitta vita plasthattar på skruvarna om dom inte har ramlat bort.

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag har upplevt samma fenomen på alla tre rotax 800 jag ägt (rotax första 800, Powertek och 800r) så det är väldigt vanligt! inget att oroa sig för. kanske nån kunnig person kan förklara varför dom "hänger upp sig", har läst det nånstans här på forat har jag för mig.

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Bestyckat upp min lågfart från 17,5 till 20 men på tomgången ligger den ändå och jagar varv, brukar bara vippa lite på choken så går den ner :)