800VES nån som kört av vevaxeln?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
nån här som kört av en? vilka omständigheter?
t ex, miltal, skick på remmen, motorkuddar? torque arm, push arm?
 

PrOx2

Aktiv medlem
26 jun 2008
78
0
6
Luleå
Körde av veven eller rättare sagt vevstaks bulten på variator sidan på min prox2a förra vintern då hadde den gått 270 mil, remmen var i gott skick men motorkuddarna var dåliga 2 stycken var nästan helt av och torque armen var bara lite sprucken men annars i gott skick
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, man kan nästan påstå att det är i sammanhanget väldigt viktigt att motorerna på dessa ska vara uppallade bra!

dvs, fräscha kuddar, push OCH TORQUE ARM så kan man känna sig lite säkrare kanske iaf.
 

PrOx2

Aktiv medlem
26 jun 2008
78
0
6
Luleå
ok, man kan nästan påstå att det är i sammanhanget väldigt viktigt att motorerna på dessa ska vara uppallade bra!

dvs, fräscha kuddar, push OCH TORQUE ARM så kan man känna sig lite säkrare kanske iaf.

jo självklart ! Har fått höra att vevstaks bultarna på dessa modeller är tydligen för hårda, de är därför dom spricker av vet inte om det stämmer men när jag var och lämnade in min vev så hadde reparatören där en exakt likadan vev som hadde gått av på samma ställe som min. Verkar inte vara nå ovanligt på dessa motorer :stupid:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Det man ska göra på dessa motorer är att sätta i ett bredare lager på variatorsidan och och linjeborra motorblocket (vilket polaris har väldigt varierande kvalite på.) vill man sedan vara riktigt säker så finns det en billet-stål vev-sida till variatorsidan att köpa.

Och sen det viktigaste är rejäl varmkörning och sedan stänga ner motorn så värmen sprider sig i hela bottendelen och veven sedan startar man igen och varmkör så kolvarna blir varmkörda sen är det bara att köra...

Gör man detta varje gång så ska dessa motorer faktisk hålla :)

Informationen kommer från Indydan som bla finns på Snowest.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ja det där om lagret är jag medvetwen om, vilket SLP gör ohyggligt billigt, men nu bor man ju inte i staterna så här i sweden får man säkerligen punga ut samma pris eller mer enbart för lagret.

vad gäller varmkörning så låter det som en bra ide, de flesta "har väl inte tid" med sådant, utan vill iväg fortast möjligt.

får väl se hur länge den håller, håller på att göre en egen torque arm också som även den finns här på forumet, få det den en gång så..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Fick punga ut runt 1000 lappen för lagret jag köpte till min axel, då var det iockförsig ett rulllager som var specialbeställt.

Ja SLP är ruskigt billig på detta lager.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
du kan väl pm:a mig om var du beställde detta och vilken bearbetning det krävdes? eller skriv det här säkert fler som vill veta.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Tja, min gick av vid 750 mil Edge 800 -03. Fräsch rem bra kuddar, jag tror att det berodde på några remsprängningar, det blir ju ett ***** moment på veven då remmen far på typ 8000 varv. Köpte bara en ny vev (fanns på hyllan..!) å bytte bort skoterfan, så nu äre nån lycklig en som har en ny vev :)
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ingen mer som har lite bättre info om detta? verkar ju inte finnas i sverige det där bredare lagret och vevaxeltappen till variatorsidan.