95/98?

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Fick en tanke när jag för skojs skull kollade på turbo kit till nytro de säger att man ska ha 98 till den. Och de flesta säger att man bara ska tanka 98 i sin skoter, själv tankar jag 95 då det inte finns 98 här. Är 98 ett måste eller går det bra med 95? Självklart finns det ju flera olika trådar om detta men de är hyffsat gamla...
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Marginalerna blir bättre med högre oktantal, jag tankar V-power i dunk och tar hem så jag alltid har minst 20 liter i garaget.
Där jag kör finns bara 95, så de gånger jag tankar där skvätter jag i oktanbooster.

Hur kinkigt det är beror ju på vilken typ av skoter man kör.
En trimmad högvarvig maskin eller en standard 600 är ju rätt stor skillnad.

Mvh Erland
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Kör en två takt A-C 1000 men kör 95 i den. Kan ju kolla om jag hittar 98 när jag far söderut. Går det bra att blanda 95 med 98?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
En otrimmad 2-takt, oavsett om det är en 340 eller en 1000 cc är från fabrik avsedd att köras på 95. I USA/Canada, där maskinerna är konstruerade, får du sällan tag i bränsle högre än 95. Ofta har man bara 91-93, vilket maskinerna ska tåla.

Så länge man inte höjt kompressionen eller bytt CDI med ändrad tändkurva behöver man inte oroa sig för att köra på högre oktan. Det är bara att kasta pengar i sjön.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Skulle det vara så att skoterns knacksensor reagerar när du kör 95 så kommer du att få en bättre gång på 98 då bla. E-tec ändrar tändkurvan till det sämre tills knacksensorn inte upptäcker mer.

Bör ju vara dumt nära gränsen om det nu blir som ovanstående.

Jag tankar 98, dels för att jag anser mig ha råd med dom där örena per liter och dels för att skulle skotern bli stående hela sommaren så finns det nån ynka oktan kvar i soppan när jag ska ramla iväg till macken för att tanka nästa vinter.

Har precis startat ett test, har tre burkar med 95 och 98 samt diesel i garaget med lock som vi gjort spikhål i. Har tänkt tagit ut dem varje gång vi kommer till stugan och sen ta in dem när vi åker därifrån (värme/kyla). Bara av ren nyfikenhet. Inte alls säker på att vi kommer få uppleva någonting men har även knappt kort med systemkameran på burkarnas färg i ett helt svart rum med bara kamerablixt som ljuskälla. Ska bli roligt att se om det blir vatten i botten och hur snabbt isåfall.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
En otrimmad 2-takt, oavsett om det är en 340 eller en 1000 cc är från fabrik avsedd att köras på 95. I USA/Canada, där maskinerna är konstruerade, får du sällan tag i bränsle högre än 95. Ofta har man bara 91-93, vilket maskinerna ska tåla.

Så länge man inte höjt kompressionen eller bytt CDI med ändrad tändkurva behöver man inte oroa sig för att köra på högre oktan. Det är bara att kasta pengar i sjön.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
A-C 800 är ju inte jätte glad i 95 den inte. Så helt sant är det inte.

Sen hurvida man får ta i soppa i Amerika kan jag inte svara på. Men man måste ju tänka på att 91oktan där inte är samma som 91 oktan här =) (Fast det kan du ju redan ha med i beräkningan och alltså mena 87oktan i staterna, deras regular. för den är ju ca 91RON, alltså svenska oktan)

http://www.sledtrax.se/articles/1213/members/2012-10-20_14_bensins/index.shtml

Bra artikel om soppa=) Hoppas inte SM straffar mig nu;)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
En otrimmad 2-takt, oavsett om det är en 340 eller en 1000 cc är från fabrik avsedd att köras på 95. I USA/Canada, där maskinerna är konstruerade, får du sällan tag i bränsle högre än 95. Ofta har man bara 91-93, vilket maskinerna ska tåla.

Så länge man inte höjt kompressionen eller bytt CDI med ändrad tändkurva behöver man inte oroa sig för att köra på högre oktan. Det är bara att kasta pengar i sjön.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Premiumsoppa på 91 oktan i USA motsvarar våran 98 oktan pga olika sätt att räkna oktan MON/RON.

Så du kan inte jämföra rakt av som du skriver.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Ska iaf fortsätta tanka 95 i min eftersom jag får åka så förbannat långt för nå 98. När det ändå inte är helt nödvändigt med 98.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
+1111111111111111111111111111111111111 rbanan

se vad han har skrivit allihopa så vi slipper dessa trådar i framtiden där det är diskussioner om att jänkarna har skitbränsle.

tack för mig
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
sen jag monterade pipa o pcv har min blivit skitkinkig på dåligt bränsle. inga problem förut. tex efter sommarn så va de kvar ca 5-10 liter 98 i maskin så jag hällde i en 10a till men icke. efter många om och men så tankade jag fullt. då började den gå hyffsat, körde upp den tanken och tankade fullt igen då gick den bra. så högst troligt så va de gammbränsle i 98púmpen efter sommarn. sen körde brorsan och fick soppagöken å hällde i 95. vilket inte funkar alls. trögstartad, DETar, vill inté gå riktigt på tomgång och missar på vissa varv. så jag tankar 98 av den anledningen att bränsle överlag är värdelöst idag så jag vill ha bästa möjliga.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
+1111111111111111111111111111111111111 rbanan

se vad han har skrivit allihopa så vi slipper dessa trådar i framtiden där det är diskussioner om att jänkarna har skitbränsle.

tack för mig
Jaja nä inte behöver jag nån cred för att jag skrev exakt samma inlägget innan inte.... =(

;)
 

kooloo

Medlem
13 sept 2010
10
0
1
Premiumsoppa på 91 oktan i USA motsvarar våran 98 oktan pga olika sätt att räkna oktan MON/RON.

Så du kan inte jämföra rakt av som du skriver.

För att vara exakt så är

87okt USA = 91okt Sverige
91okt USA = 95okt Sverige
93okt USA = 98okt Sverige
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Om det där stämmer så ska jag kunna köra 95 i min hcr då det står 91 på tanklocket. Här i Sverige så säger då handlarna att arctics 800or ska gå på 98, tror också att det står så i boken.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
jag har kört 95 i min ac800 ett flertal gånger utan problem, detta var dock långt in på vårkanten då 98an var slut på macken i fjällen, alltså inte lika hård belastning som under pudersäsongen.

Sedan så räknar amerikanerna ett medelvärde mellan RON (EU) och MON. 98 oktan RON motsvarar 88 oktan MON.

(98+88) / 2 = 93 oktan. Sedan så har ofta pumpsoppan i USA 10% etanol samt att 87,91/93 oktan ofta kommer ur samma slang så det är inte lätt för amerikanarna att veta vad för kvalitet dom tankar. Därav uttrycket att dom kör på skitbränsle.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Tror problemet med arctics 800or ett tag är pga att i den svenska 95 oktan är det inblandat etanol. Det som gjorde att många 11or däribland min gick i någon typ av nödläge. För tror inte jänkarnas motsvarighet till våran 95 har etanol inblandat.

Vet det var någon här på forumet som har skrivit ett bra och förklarande inlägg. Hittar det dock inte nu.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Min m8 -11 går absolut bäst med 98 och oktanbooster. 800ho ska ha bra bränsle, ska absolut inte köras på 95 om man vill ha ut max

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
tänk också på att det är mer folk som köper 95 så det fylls på med nytt fräscht bränsle hela tiden, ijämnfört med 98 som inte köps allt för ofta,(beror också på var man bor) så tänk då att oktanen sänks när de ligger för länge så i slutändan så tror du att du tankar 98 men de kanske är 94;)
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Om man köper lite oktan booster och sätter 7,5 ggr mer än vad som behövs så får man ju 98? Om man går efter att oktanen ökar med 4 enheter om man sätter 30ml till 10L? Men kanske blir dyrt, beroende på hur stor flaskan är, kostar 199:- (Tripaks)
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Om man har en nytro med turbo kit då, tål det att tanka 95? Kanske lika att ringa till MCX och fråga? Om man nu köper en nytro om ett par år...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
tänk också på att det är mer folk som köper 95 så det fylls på med nytt fräscht bränsle hela tiden, ijämnfört med 98 som inte köps allt för ofta,(beror också på var man bor) så tänk då att oktanen sänks när de ligger för länge så i slutändan så tror du att du tankar 98 men de kanske är 94;)
Har hört många som säger det.
Jag tror att det är en myt tills någon bevisar motsatsen.

Tror du verkligen att Mackarna har råd att ligga med massor av kubik 98 oktan i lager?
Det tror INTE jag.