han skrev 96 i sin första post så ingen mening att klaga ang det. Att han sedan editerat sitt inlägg innan du läste...Spelarväl ingenroll vart det finns 96,det han undrade var om han skulle tanka 95 eller 98
å 95 räcker gott å välmen det gör inget om man tankar 98 om man nu vill betala dom extra få kronor exta för att få det i den
Tror det är ca 5% etanol i 95. Ang 98 tror jag inte är ngt om man kollar vad det heter i våra listor.95 innehåller sedan maj 2013 mer andel etanol, vilket har svårare att blandas med oljan och att etanolen tvättar bort oljefilmen i lager och på cylinderväggar.
Debatten har tidvis gått hög om det är så mycket att dagens 2t med höga effekter kan ta skada. Så många förespråkar 98 som har mindre andel etanol. Någon/några påstår t.om att något av bolagen inte alls blandar i etanol i sin 98.
Men rent "förbränningstekniskt" funkar motorerna gott och väl på 95 trots höga effektuttag.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
När vi lastar heter den "BE95B5" där 5an står för etanolen, detta står inte på 98 utan bara BE98.hitta detta på statoils hemsida...
"Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då."
Jobbar måndag så ska jag forska mer i ämnet då jag inte är 100 säker på 98 oktanDagens moderna skotrar med knacksensor och magra blandningar mår bra av 98 då marginalen blir större, jag menar i slutändan, snackar vi ens en par hundringar per år?
Intressant och tack för infon om inblandningen av etanol, var orolig att dom börjat he den skiten i 98an oxå.