98 oktan??

Gimdaln

Medlem
9 jan 2014
30
0
1
Hej
köpte precis en summit 800 08 och undrar vad jag ska tanka med, 98 eller 95 oktan

där jag bor så finns de bara 95 så ska jag vara orolig över att köra på den:confused:
 
Last edited:

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Du har nog inte 96 i bräcke,95 funkar ypperligt så kör på de du,eller spelar igentligen ingen roll,dom går inte bättre på 98 iallafall inte vad ha märkt,skiljer inte mkt på en tank
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Spelarväl ingenroll vart det finns 96,det han undrade var om han skulle tanka 95 eller 98
å 95 räcker gott å välmen det gör inget om man tankar 98 om man nu vill betala dom extra få kronor exta för att få det i den
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Spelarväl ingenroll vart det finns 96,det han undrade var om han skulle tanka 95 eller 98
å 95 räcker gott å välmen det gör inget om man tankar 98 om man nu vill betala dom extra få kronor exta för att få det i den
han skrev 96 i sin första post så ingen mening att klaga ang det. Att han sedan editerat sitt inlägg innan du läste...
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
95 innehåller sedan maj 2013 mer andel etanol, vilket har svårare att blandas med oljan och att etanolen tvättar bort oljefilmen i lager och på cylinderväggar.

Debatten har tidvis gått hög om det är så mycket att dagens 2t med höga effekter kan ta skada. Så många förespråkar 98 som har mindre andel etanol. Någon/några påstår t.om att något av bolagen inte alls blandar i etanol i sin 98.

Men rent "förbränningstekniskt" funkar motorerna gott och väl på 95 trots höga effektuttag.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
enda ja fått för mig är att man får en kallare förbränning med 98?. skall ju inte vara lika lätt att få spikningar?
dock som sagt lär du inte känna någon skillnad på effekt eller liknande då du inte har varken topp eller tändning för de.

känner du att de funkar på 95. kör på de. jag har alltid kört 98. men de är för att man kört RSar. IQs med rör. 800etec säger dom att de är bäst med 98..

sen kan de oxå ligga nå i att etanolen tvättar bort oljefilmen. dock tror ja inte de är nån fara:)
men att oljan har svårare att blanda sig i etanol är ingen spekulation. det är bevisat. enda 2t oljan jag vet som kan blanda sig i etanol är tribon oljan!

:)
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
95 innehåller sedan maj 2013 mer andel etanol, vilket har svårare att blandas med oljan och att etanolen tvättar bort oljefilmen i lager och på cylinderväggar.

Debatten har tidvis gått hög om det är så mycket att dagens 2t med höga effekter kan ta skada. Så många förespråkar 98 som har mindre andel etanol. Någon/några påstår t.om att något av bolagen inte alls blandar i etanol i sin 98.

Men rent "förbränningstekniskt" funkar motorerna gott och väl på 95 trots höga effektuttag.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Tror det är ca 5% etanol i 95. Ang 98 tror jag inte är ngt om man kollar vad det heter i våra listor.

Sen tror jag inte det skiljer mellan mackarna mer än att Statoil har sin Miles-tillsats.
I övrigt lastar vi alla på Statoils depå i Holmsund, jag kör för OKQ8. Shell å Preems bilar lastar där med å alla övriga.

Att ngn norrut skulle ha 96 är jag tveksam till, om nu inte ngn depå i Luleå har det. Finns inte 96 att lasta varken i Sundsvall eller Holmsund.
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
hitta detta på statoils hemsida...

"Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då."
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
hitta detta på statoils hemsida...

"Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då."
När vi lastar heter den "BE95B5" där 5an står för etanolen, detta står inte på 98 utan bara BE98.

Sen kan dom säkert ha större inblandning söderut lika som dom har på diesel, från Holmsunds depå å norrut blandar dom 5% raps medans Sundsvall kör 7%. Längre söderut kan säkert ha mer i dieseln oxå.

PS. Ursäkta att tråden bytt ämne nu men ursprungsfrågan är ju redan löst...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dagens moderna skotrar med knacksensor och magra blandningar mår bra av 98 då marginalen blir större, jag menar i slutändan, snackar vi ens en par hundringar per år?

Intressant och tack för infon om inblandningen av etanol, var orolig att dom börjat he den skiten i 98an oxå.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Sv: Re: 98 oktan??

Dagens moderna skotrar med knacksensor och magra blandningar mår bra av 98 då marginalen blir större, jag menar i slutändan, snackar vi ens en par hundringar per år?

Intressant och tack för infon om inblandningen av etanol, var orolig att dom börjat he den skiten i 98an oxå.
Jobbar måndag så ska jag forska mer i ämnet då jag inte är 100 säker på 98 oktan
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Gör gärna det!
Både V8an och kissen behöver 98 för att må bra och inte spika då man har svårt att köra orginal??
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Har dom tagit 95 oktanig bensin och slagit i etanol, då borde ju oktantalet höjas?
Eller har dom tagit bensin med lägre oktantal och slagit i etanol tills det blir 95 oktan?

Någon som vet?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ingen aning faktiskt men antar bara att det håller 95 då det heter 95?
Sen har ju etanol ett sämre energivärde, hade en 9-5 etanol och den tog ca 20-25 mer bränsle med etanol, tänk då på att 95 har 5% i sig och E85 bara 85% etanol/15% bensin.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Etanolen ligger väl på 104 oktan så den lilla inblandningen i 95 lär inte göra mkt på oktantalet.

Hemma å sjuk idag så inte hunnit kolla det jag skulle, däremot forskade jag lite ang 96 oktan och hittade detta på Preems hemsida.

"Bensin med 96 oktan blandas i pumpen och är en blandning av den 95- och 98 oktaniga bensinen"

Alltså etanol även i 96.

Återkommer med mer info om 98...