A-armsskydd. Ha eller inte ha?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Går och velar om jag ska montera dit A-armsskydd på skotern.

+Skyddar A-armarna, får bättre flyt i djupsnön..

-Samlar mycket snö ovanpå..:hmmmm2: (fast det kanske inte spelar roll. Det samlas ju mängder med snö i boggin utan att man bryr sig.)

Er åsikt?

+ och -?

4

426H

På vilket sätt skulle dom skydda a-armarna? Om du träffar något under snön så kommer a-armen ge vika vid infästningen mot buken. Eller så kommer buken att ge vika. Möjligtvis kan dom ge lite extra flyt i pudret om dom är vinklade nedåt i bakkant. Helt meningslös pryl om du frägar mig, men Homer Simpson skulle säkert haft dom om han kört skoter. ;)

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Om man kör på tex en stubbe så skulle jag ju hellre ha a-armsskydd än utan, då chansen är större att stubben bara glider/styrs undan.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele

+

Min skydd i alu sticker ut ca 5-6mm utanför a-armarna och är fäst med gummibeklädda klammer.

Vid en påkörning av tex ett litet träd så borde väl skyddet ta största smällen? Dels så slår ju trädet i skyddet och inte armen och sen så är skyddet fäst på 3 ställen med gummibekläda klammer och därför finns det möjlighet för skyddet att flexa lite så bara det borde skona a-armen.

Detta är min enkla uppfattning, rätta mig gärna om jag har fel :)

-

Snön som fastnar ovanpå skyddet.

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
A-Armsskydd är bra, dock inte BRP:s plastvariant, de är pulvrade efter första kontakt med en iskant, stubbe eller motsvarande.

Det väsentliga är att inte förstärka A armen, den ska kunna gå sönder och på en summit som går en del runt t ex Boden är det lätt att hitta sten/stubbe på Gruvberget, Åberget osv.

De två lösningar jag gillar bäst utifrån funktion är http://www.c-tpowersports.com/A-Arm-Protector.html vilka jag tänker tillverka själv så fort jag hinner, det fina är "läppen" som lyfter över en stubbe motsv längst ut mot spindeln.
Tror inte det skulle ta Runte mer än en timme att göra dylika
Kombinera dessa med Grip &Rips billiga förstärkning för nedre A-arms fästet så kan pengar sparas....http://www.c-tpowersports.com/Lower_A-Arm_Brace.html

Annars finns Raffi Petersons i Grafit om man vill puffa på stealth looken http://www.rpmcomposites.com/ski-doo.html tillsammans med hans Belly protection och skidplate då får det smälla rejält om nåt utöver a armarna ska gå sönder.
Hoppas få han att göra dessa även till XU:n så till hösten kan det bli ett paket därifrån som går att fylla med mer, ska kolla shipping rates och andra möjligheter, det kommer ju hem en del containrar efter Hay Days även hit till länet också.

Snösamlandet, jag höll på säga ballong men det borde gå att vulka ihop en "korv" i lagom dimension av en inneslang 13` med nippeln kvar, montera den med kattstypare ovanpå a armsskyddet, fylla den till lagom softness och vips har man en "ASAC"-AiredSnowAntiCollector :biggrin1:, dessutom svart för lookens skull.

Annars finns ju den enkla lösningen, ATP-ActiveThrottlePull dvs skidorna i luften, vad som är långsiktigt billigast går nog på ett ut men en lagom smäll på fel ställe kan kosta rejält