A-C M800 -12 sno pro

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Tänkte åka och kolla på en M 800 ca 350mil och undrar vad ska jag titta på som brukar kunna vara fel på?
Motormässigt verkar det som att det är en hållbar motor.
Hur är bränsleförbrukningen puder/lättare körning L/mil.
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Det enda jag skulle kolla lite extra noga på är kring variatorerna typ hur misshandlat variatorskyddet och plasten är (remsprängingar). Sprickor i staget eller vad man ska kalla det som går emellan variatorerna
Styrglapp kan du räkna med det tror jag alla som har teleskopstyre har. Vissa har även haft problem med boggningar när man trycker på gasen vid stillastående, inget problem direkt men det kan vara irriterande. Men för att provocera fram det måste troligtvis provköra en stund, men det går ju att fråga om. Hög läget på handtagsvärmaren va paj på min när jag köpte den kanske är värt att kolla också.
Det är väl det jag kan komma på nu förutom den vanliga översynen av boogie, framvagn chassie mm.

Förbrukningen är ganska precis samma som alla andra 800 förutom kanske e-techen som går väl lite billigare
typ 2-3.5 lättare körning 4-5.5 puderkörning.
Det bästa i min mening med arcticen är ju motorn!. Men så du vet om är ju serviceintervallen på kolvbyte 500 mil.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Med "boggning" menar du att den tar emot och inte svarar på gasen direkt?
Tack för tipsen, håller nog mig nog kvar till A-C för min gamla -95 prowler har gått föredömligt.
Sneglat lite på ski-doo men det verkar för mycket strul med motor/remmsprängningar
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
när man kör och går ner mot tomgångsvarv och ska trycka lite på gasen så dör skotern, men direkt när man släpper gasen och tar om igen så svarar den normalt. det händer alltså inte ofta därför skrev jag att det är mer irriterande än ett problem. Det är troligtvis ett fel i mappningen på skotern och det började hände för mig när jag bytte från 12 ans mappning till 13.
Sen så ska alla -12 och -13 få en ny sekundärvariator som förhoppningsvis tar bort mycket av remsliret
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ja, vissa maskiner har haft problem andra inte. Troligtvis delvis kopplat till körning. Vissa har hitta något fel som löst det. Nu hävdar man att en ny sekundärvariator ska installeras på recall.

HK kräver mat. Spelar nog ingen roll vilken maskin du väljer när du trycker på går det soppa. Det är när du inte ska ha ut fullt det kan bli skillnad.
Jag kan då säga att jag har inte varit ens nära så höga siffror som "folke" har.

Kör en -12a med 12ans mapp. Har inte märkt något av några boggningar. Brukar åka en del med en -13 maskin och även om han är kanske är lite mer gasglad så brukar det inte skilja mer än 0,5 liter vid samma körning.
Dock är det ju pinsamt att det knappt går starta en -13 mappad maskin utan att ge gas när den är varm.

Men om du tvekar på en proclimb varför inte gå på en -M8 -09 -11 dom är väl många som håller för skottsäkra och riktigt bra.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Vill nog ha med pro climb chassiet, är införstådd att dagens effektstarka maskiner.sliter mera på maskinen men jag är ingen ungdom 40+ som ska köra fullgasrepor och leka konstant, ska ha den för att ta mig fram med dom andra och då är prowlern för mycket stenålder. Tack för infon. Fler får gärna fylla på med egna erfarenheter.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Köp en maskin med garanti kvar på, det ända du kan kolla utan riktigt före är ju allmän skicket på maskin, dvs hur den ser ut, inte hur den går. Som vanligt, krokiga saker och sönderdragna bultar byter oftast att maskinen gått hårt och grusmekats av någon med dåliga verktyg, dvs en hemma pulare som förmodligen inte har kunskapen att göra allt rätt då han inte ens äger rätt verktyg...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Angående förbrukningen så har jag kört min -13 på 1,8 på ren ledkörning. Annars brukar den ligga mellan 4 och 6 l/mil. Ibland kanske lite till.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
En till fråga ang garantin, den gäller i 3år förutsatt att man byter kolvar det 3dje året vid 500 mil
Men om den inte har gått 500 efter 2 år ska det bytas i allafall efter 2år för att få garanti det 3-dje?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du måste göra servicen vid 500 mil för att behålla motorgarantin, sen om det infaller vid första eller tredje året spelar ingen roll.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Då är det ju upp till var å en om man vill ha stämplad servicebok eller inte? Du har ju ingen garanti att bry dig om efter 6 år precis.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Under tre års tid måste du stämpla boken, om du vill ha kvar garanti.

Vad som händer efter 3 år är inte intressant för garantierna.

Spelar ingen roll om den bara gått 25 mil efter 3 år. Efter 1096 dagar betalat Du Allt själv.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Behöver få lite klart om garanti på en 12:a, om man läser i serviceboken så står där 2 år garanti, men visst har en 12:a 3 år? eller har jag fattat fel, förutsatt at servicarna är gjorda.
Har en som jag tänker köpa så hoppas på snabbt svar av er som vet.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Beror nog på om den hämtades ut före 2012-12-31 vilket gav 3 års garanti eller efter nyår vilket gav 2 års garanti. Är väl en sorts morot att teckna order tidigt skulle jag tro.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Gratis service i ett år eller 170 mil vill jag minnas att det är. Maskingarantin gäller 3 år men har mig veterligen ingen mil-gräns.

Edit: var visst för långsam..