Det är MYCKET sällsynt med totalt igensatta spridare i insprutningssystem. Och än mer sällsynt är att alla spridare blir igensatta samtidigt.
Ett tips är att koppla in en manometer och kolla att du har korrekt bränsletryck (gissningsvis 2-3 bar) under startförsöken. Om en bränslepump blir utsliten, vilket iofs är ytterst sällsynt på en skoter, samma slags bränslepumpar håller ju utan vidare 30000 mil på personbilar, så kan den ofta ändå leverera tillräckligt bränsleflöde om den får pumpa fritt i luften men den kan inte hålla något högre tryck uppe.
En annan orsak till lågt bränsletryck är om bränsletryckregulatorn skulle ha hängt sig i öppet läge så att det är fri passage till returledningen.
Har man ingen manometer men däremot en "frisk" likadan skoter att jämföra med så kan man istället mäta bränslepumpens strömförbrukning, strömmen ökar ju högre tryck den arbetar mot. Om två likadana pumpar drar lika hög ström, så är nog bränsletrycket lika högt i båda fallen.
Men det mest troliga i ett sådant här fall är ändå ett "elektriskt" fel som gör att insprutningssystemet aldrig skickar signal till spridarna att de ska öppnas. Kanske matningsspänning till spridarna eller någon givarsignal saknas.
Äldre Arctic med batteri för insprutningssystemet har två induktiva givare vid svänghjulet, jag har för mig att det räcker med att den ena av dem fungerar för att tändsystemet ska ge gnista, men båda måste fungera för att även spridarna ska öppna.