AC 660 Turbo i Phazer chassi

S

sled_luleå

Hej, undrar om det skulle gå att stoppa en Arctic cat 660 turbo motor i en Yamaha Phazer?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är väl som Gunde brukar säga "inget är omöjligt". Den lär ju inte passa rakt av.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Klart det går! Men frågan är bara varför? 660 motorn är väll inte direkt anpassad för snöskoter... och mycket effekt ger den inte heller.

Antar att det är i nya Phazer chassiet frågan avser...

S

sled_luleå

jo det är det nya phazer chassit som jag tänker på. nya phazer chassit är inte så tokigt när det gäller körställning, speciellt jämfört med 660 chassit. skulle vilja ha en miljö vänlig skoter med ett bra chassi och bra motor. jag tycker att phazer motorn är lite för slö och nytro är inte att tänka på, tävlignsmässigt asså.

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
om du ändå ska bända i en annan motor så skulle jag försöka få i en tvåtaktare...men om du nu inte diggar det så varför inte en FST motor? kanske inte den mest driftsäkra motorn som hittat ner i en skoter men jag skulle ha den som ett alternativ iaf.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
förstår din tanke! men varför monterar du inte ner en turbo istället?
Då får du ju ut 30hk mer än ur 660n.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det går. Men så går det också bygga jettflygplan.

Måste du fråga om det är möjligt, så rekomenderar jag inte att göra det. Då kommer du nog stå med mer huvudverk än vad du sitter och njuter av åkturen.

Och att stoppa i arctic cats sämsta motor i en phazer verkar inte smart. Om du vill köra 4takt så satsa isåfall på ett turbokitt till phazern som backlund skrev.

S

sled_luleå

ja undrade bara om det gick, hade inte tänk göra det, skulle aldrig köpa en 4-taktare, har sett att 4-taktarna har börjat komma till racingen och undrade vilken 4-taktare som är bäst att tävla med.