AC F-serie eller Skidoo Renegade med dubbeldyna?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Någon som har testat en F-serie (07-08) eller en renegade med dubbeldyna? (Eller vet något om ämnet)

Står inför skoterköp och är ute efter en mindreskoter men som man samtidigt kan ta med tjejen eller en polare bakom.

Kan man med någon av dessa dessutom dra en släde efter med 120 kg last? Eller blir en "touring" skoter då ett måste.

Mottager gärna förslag för under 60 k.

Tacksam för svar.

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Jag kör själv en Renegade 550F -10 med dubbeldyna. Man sitter som en kung bak :)
Har väl inte kört allt för tungt i långa sträckor men i påskas så satt vi 2st på skoter och 4 i kälke (totalt kanske 250kg på släden) i några kilometer utan problem. Det får ju dock inte vara allt för löst underlag, annars gräver man sig fast på en gång :)

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tack för svar ditt. Är det overload fjädring på renegaden eller gick det ändå?

Är det någon som har koll på AC:n? Gäller samma sak där? Ska nämligen provköra en sådan imorgon :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Jag kör med orginal fjädring men det skulle verkligen behövas något värre bak. Är det väldigt guppiga leder kan inte köra alltför fort. Då knäcker man ryggen på personen som sitter bak :p

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Hur illa är det? Kommer mest köra is och vi har inga direkt leder här. Dem leder som finns är så smala och krokiga så man kan inte hålla mer än 20-30 km/h. Jag väger ca 80 kg och tjejen ca 60 kg.

Vill inte ha en gammal touring men om jag ska få med mig brosan som sponsor så måste kan kunna glida runt med tjejen bakom..

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Jag kanske överdramatiserade lite väl mycket men på "normal" led alltså lite guppigt så kan man då köra en 30-40 utan problem. Det är riktigt "djupa" hål där hela mattlängden går ned så att säga som är det värsta. På is är det absolut inga problem. I djup snö så dyker då aldrig fronten när man sitter 2 på den men däremot bak så gräver den ner sig rätt bra. Men fram kommer man bara man håller gas :)

Luddtard

Medlem
17 sept 2012
24
0
1
Har själv en renegade 600 08 med dubbeldyna. Funkar kanon, blev dock tipsad om att byta till en hårdare fjädring än original vilket vi gjorde. Jag skulle nog tipsa dig också att byta till det isf.
En kompis som har likadan säger att han slår igenom väldigt ofta med 2st på skoten och original fjädring.
Vi slår sällan igenom med den hårdare.