AC F7 -03 Ingen gnista

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
Hej!

Var ute och körde min Arctic Cat F7 2003 i helgen då den plötsligt stannade efter leden. Har övrigt gått helt okej. Bogserade hem den och skruvade lös tändstiften, helt dött. Händer ingenting då man drar i snöret, inga lampor lyser heller.

Försäkrat mig om att nödstopp och tändning är på, rekat i gasreglaget och blir ingen skillnad. Enligt elschemat såg det ut som att nödstoppen satt ihop med tändningslåset så byglade bort dem vid tändningen utan resultat.

Kontrollerat alla kontakterna som är gömd bakom APV motorn och även skruvat lös ECUn, ser bra ut.

Funderar på att utesluta "nödstoppen" på gashandtaget och kontrollera jordningen till motorn men var sitter den och hur kopplar man bort nödstoppen på gasen?

Vad är vidare steg i felsökningen man kan göra? Stator, hur felsöker man den? ECU?

All hjälp mottagas tacksamt!
/Andreas
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tändspolen pajjar ofta men brukar inte lägga av helt , pröva med den , sen testar du en annan ECU
 

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
Okej, hur mäter man upp statorn? Kan man mäta direkt på stift i en kontakt? Vilka värden?
Mäter statorn sen okej får man väl antingen prova köpa en ny tändspole, är ju inte allt för dyr eller pröva annan ECU.

Ingen kring Umeå/Övik som har en ECU övers för prov? :)

EDIT:
Har tittat igen på elschemat.
Är det i ECU kontakten man ska mäta svart/röd(excitor coils+) mot röd/svart(excitor coils center tap). Eller ska den svart/röda mätas mot brun/vit(excitor coils -)?
Ska värdet då vara 17Ohm?

Får prova mäta och se vad jag får för värden och återkomma.
 
Last edited:

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
Felet kvarstår, ingen som har en ECU från F7 2003-2006 för prov? Om någon har över så blir det ett köp ifall det är den!
Åker mycket bil i tjänsten mellan Övik, Skellefteå och inlandet.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
ECU-boxar är jävligt svårt att få tag i för rätt kurs! Jag söker en själv..