AC F7 primär

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
Tjena!
jag har en arctic cat f7-05 och en vikt till primären har skurit in i korset. jag tog en mejsel och trök ut vikten men den har hakat upp sig ett antal gånger efter det. jag har grön-grön fjäder på skotern och tillslagsvarvet ligger på 4500. kan det vara en orsak till att den har gjort som den gjort? kan jag bara byta korset eller måste hela primären bytas? antar att vikten måste butas också.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Du frå ta lös variatorn och skruva isär och se vad som har hänt.
Det är troligt att det inte lönar sig att renovera utan det är bättre att köpa en ny och sälja skrotet för att få tillbaka lite pengar.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vikten lär ju inte vara fixerad i pinnen som den ska om den kan röra sig ända in i korset. Hela grejen med fixed pin variatorn som du har är ju att vikterna inte ska kunna röra sig i sidled som de var på de äldre variatorerna då bussningen blev slut i vikten.

Sitter en liten skruv mitt för viktpinnen som ska passa i en liten grop på pinnen och på så sätt så låser du vikten vid pinnen helt enkelt.

Hur djupt in i korset är de nött nu då?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har kört förr med kors där vikterna nött "lite" i korset utan bekymmer. Testa ta lös låsskruven helt sedan vrider du pinnen/flyttar vikten i sidled tills du hittat "gropen" lås sedan vikten med skruven där å testa om de funkar igen. Vikten bör bytas om den är nött någonstans antingen att "slitbanan" mot rullen är nött eller att den är så nött att den "tappat vikt"
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
okej då låter det inte så farligt! jag ska testa det så fort jag får möjlighet till det. du ska ha ett stort tack för hjälpen! jag återkommer om det har löst sig eller om det blev pankaka av det hela:)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Men kolla som sagt hur mycket de är nött i korset. Sen är de ju upp till var och en att bedömma om man ska köra som de är eller byta. Har testat köra som mest med ca 3mm djupa revor i korset på en P85a i ca 150mil men ja vet inte om ja skulle rek. de till nån annan. Körde säsongen ut å bytte kors under sommarn istället.