acc till moped

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan!:) Jag vet att det här är ett skoterforum och inte ett forum för mopeder, men jag söker efter hjälp på detta forum då jag tycker att hjälpen är bra :)
Nu är det så att jag skulle vilja få min moped att accelerera bättre än vad den gör nu. Jag vill att den ska fortfarande gå lagliga 45Km/h fast det skulle ju inte skada om den fick +5km/h ;)
Till saken jag har en kymco people 50 2t -06, vad ska jag göra för att den ska accelerera bättre ? jag har lite kunskap i variator mekande då jag tidigare har bytt vikter och hylsa i den. Men jag har nu bytt tillbaka till original för farbror blå gillade inte toppfarten.
MVH joel.å
 

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
du kan plugga ur röret och byta till lättare variatorvikter :) om annars så kan du ta bort v-ringen och byta till lättare vikter.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
lite bökigt att plugga ur röret, överstiger ju 50km/h om jag tar bort v-hylsan(och sätter dit en som det inte är spärr på) vet inte vad jag ska ha för vikter?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Köp ett 70cc kit, rör, och se sen till att inte köra fortare än 50km/h när farbror blå är närvarande :)
 
N

N_w

plana toppen= man höjer kompressionstrycket.. som till följd blir högre förbränningstemperatur och motorn går bättre. men man gör det med måtta och inte hemma i garaget om man inte har en fräs
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
fixa någon sorts cdi-strypning som stryper vid viss hastighet då :) sök runt lite så hittar du nog på något bra.. finns tonvis med info på andra forum :D
 
N

N_w

är det möjligt att varvtalsregulatorn kallas blackbox?! har för mig de!
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Byt till lättare vikter så har du bättre axx :) se bara till att dom inte blir FÖR lätta. Och med hylsan antar jag att du menar den som den främre variatorn glider på? Va de möjligtvis en kortare än original du bytte till?
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
nu har jag funderingar på att kapa blindröret men jag undrar om v-hylsan kommer kunna sätta stop vid 50-60km/h ? ska jag ha någon annat munstycke eller några andra ändringar pga av ändringar i röret ?
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Kolla stiften så ser du. Men som polarisindy sa så är det nog troligt att du måste bestycka upp.
 
N

N_w

jaa men att kapa ''blindröret'' blir ingen höjjdare till effekt ökning... men som sagts, kolla stiften