Adventure-550 ( 2008 ) Idéer och övriga råd... ?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tja alla!

Jag har precis köpt grisen i säcken och blivit ägare till en Adveture 550 08 :) Har aldrig provkört modellen så det vore kul om någon kunde berätta lite.

Det är ju ingen värsting direkt med sina 60 hk men PRISET 66 lax för en splitter ny gjorde att jag slog till. Skidoo 550 kostar 10 tkr till vilket den inte är värd enligt en granskning av databladen. Känns jävligt prisvärt jämfört med allt jag tittat på.

Någon som har kört båda och kan berätta lite ?

Sist jag ägde en Finne var 1991 då jag körde 3600 l/c vilket var en jävligt bra maskin hoppas denna är lika bra

Alltså tråden ska handla om Adveture 550

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Ja men f-n....inte säsong än och mitt i älgjakten:rolleyes:

Lynx Adventure är fina maskiner med sportiga egenskaper för att vara touring men 550:n är lite träig ;) Jag testade en Adventure -07:a med 600 SDI motor förra säsongen och den gick riktigt fint att smiska efter led, glömde nästan att det var en touring ibland :) 600:an har väl dock lite bättre dämpare än 550:n men i övrigt är chassit liknande. Ska du dock mest finåka efter led räcker 550:n bra.....ibland är det ju inte så dumt med fläktis heller tex på sena vårvintern när lederna är isiga och stenhårda efter kalla nätter.

/Matti

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Ja alltså det är väl den enda fördelen med fläkt kontra vätske. Men för pris skillnaden 45 000 så får det lukta sågspån om den :D Pris skillnaden är för stor tycker jag för att ens överväga 600. Men det är ju upp till var å en.

Skidoo GTX och Adventure då , skiljer i matt bredd och länd på dom. Har hört att Lynxens boggie ska var lite vassare men att skidoon är lite skojigare ? Någon som har provat ?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Pris skillnaden är för stor tycker jag för att ens överväga 600. Men det är ju upp till var å en.
Motorerna är ju så olika i styrka och uppträdande att det egentligen inte går att jämföra en Adventure 550 med en 600SDI....det rör sig om helt olika skotrar i uppförande. Men du har rätt....det är olika hur man värderar sina fritidsnöjen:cool:

mvh / Matti

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Visst är dom olika i karaktär eftersom det skiljer hälften i effekt. Effekt raseriet på senare år har dock blivit lite hysteriskt. Man måste inte ha 140 hk i sin skoter om man ska ut på fjället med familjen.

Jag har haft förmånen att köra många olika maskiner förra vintern och visst kan det var en fröjd med stort starkt men nödvändigt mjae.

En av dom häftigare maskiner jag körde förra vintern var denna. Skit fint skit kul men pröjsa för det känns som å skjuta sig i foten. Fick annars ett erbjudande att köpa en 06 Iq touring för 61. Men nytt är nytt och jag skattar drift säkerhet högt mycket högt.

Reactions: Berra460

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
I dag fick jag möjlighet att köra GTX 550 och verkligen jämföra den med Adventuren. Spontant känns det som om jag valde rätt. Lynxen går klart bättre i snö, och är rymligare på dynan. GTX är klart roligare att köra när man kör ensam. Den bär passagerare sämre än vad adventuren gör. Ingen värme i passagerar handtagen är åxå ett klart minus för skidoo'n. Varvräknare har skidoo'n som Lynxen inte har, och löjliga moppe backspeglar på skidoo jämfört med dom elgant infällda i rutan på Lynxen.

Men en bra skoter för pengarna det är GTX helt klart.

Adventuren är en mognare å bättre touring skoter än GTX enligt min uppfattning.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
hejsan.Jag hadde en Lynx-Adventure550-06.Den gick ju bra i lös snö.Ångrar mig att jag sålde den:(men men. Jag hadde problem när isen gav upp och höll inte mer så jag sänkte den så skulle jag starta den på hösten så gick den kasst var tvungen och köra 1-2 km med choken på asså:-S Men det visa sig vara skit i ena förgasaren.fick sålt den för 51 gått 200-210 mil.Riktigt sköna skotrar,funkar också och hoppa med.Hare bra med din nya skoter då!

Primus

Medlem
6 nov 2006
22
0
1
Borlänge
Har en 550 Adventure -06 och har har haft lite problem med att plasten smälter runt ljuddämparen. I helgen skar jag bort stora delar av den plast som fanns under huven så att den liknar senare årsmodeller.
Har även monterat en 2" styrhöjare samt styrhookar och dessa skall utvärderas till helgen.

Gillar att man snabbt kan justera bakre boggiedämparen utan verktyg, synd att de inte kostat på det handtaget även på den främre dämparen. Jag lyckades inte få spänna den med den bifogade haknyckeln sist jag var ute och åkte. Fick ta polygripen när jag väl var hemma och spände den några hack.