Aerox

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Halloj alla meckar mullar.

Tänkte chansa lite och fråga här ang en satans yamaha aerox som jag renoverar till vår dotter. Kanske inte helt rätt ställe men testar iaf:wacko:

Till saken. Moppen gick när vi köpte den fast väldigt dåligt, rasslade och utan tomgång och något seg. Bra pris och eftersom jag skruvat en hel del med motorer och fordon så tyckte jag att det blir ett fint projekt.
Har nu bytt alla lager, packningar, packboxar, blästrat och pulverlackat motorn och även bytt vevpartiet då någon smart rackare satt en rörtång eller liknande på den splinsade axeln på veven för att kunna hålla emot vid nån tidigare demontering. Allt ser mycket prydligt och fint ut nu när det är ihop skruvat, blir ju som en ny motor. Cylinder och kolv hade föregående ägare precis bytt och det ser väldigt bra ut.

Nu till problemet då. Den startar inte efter min lilla operation. Jag har gnista, ser bra och stark ut men vill inte ens gå på startgas. Reed ventilerna går inte att se något fel på. Har gjort rent förgasaren och kan inte se nått konstigt där heller.

Har sökt på nätet men kommer in på forum där tonåringar (ta inte illa vid er alla nu här på forat, finns både bra och sämre) som håller på och idiot förklar varandra istället för å hjälpa.

Tacksam för alla tips. //Jeppe
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du rengjort och tvättat allt. Det kan inte vara en spricka i blocket?

Om de meckat vev, cylle m.m så lär det ha rasat någon gång. Spricka i blocket kan åstadkomma det du beskriver(hände samma sak på en kompis f7)

Varför den gick(om än dåligt) innan kan väll vara för att se kladdat för sprickan och du nu har tvättat bort det.
 
W

Wettainen

Oj det där känner man allt igen :)
Titta i flottörhuset om du inte redan gjort det, finns det bara en liten liten spricka där så är den näst intill omöjlig att få igång. Kostar inte många kronor hos din åf.

Låter den annars bra när du försöker få igång den med elstart/kick?
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Ok tack för svaren. Har inte hunnit kolla nåt mer på moppen tyvärr. E roligare å bygga runningboards och förlänga boggie och bandtunnel på skotran.

När jag hade isär förgasarn och gjorde ren den reagerade jag inte på nån spricka eller liknande.

Det sitter en jord kabel på ena bulten till startmotorn, borde väl räcka.

Tycker ändå att den borde starta på startgasen, det gör ju nästan allt. Fler tips mottages gärna!

God Jul på er där ute i bensin ångornas härliga dimma :)