Aktiv 600

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Skotern envisades med att gå framåt på tomgången, även fast jag sänkte tomgången allt som gick. Tog skotern till en vän för att svetsa styret som gått av. Efter det byte jag variator rem för trodde att där var problemet varför den går framåt utan att man gasar. Det hjälpte inte då säger han som svetsa styret att det är ett lager på variatorn den som sitter på motorn som inte går runt, så vi demontera variatorn och mycket riktigt där var ett lager som var så ihop rostat säker varit så i minst 10år. Efter slag med hammare så lossnar lagret, men nu är frågan går det att få tag i ett sådant lager?

Här är en bild på det
Många rullar och låsningar som satt i lagret rasa ner. När vi tog lös lagret.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Var till en firma idag som var expert på lager och de kunde inte hjälpa. Lagret är speciellt tillverkat av Aktiv. Så som på både bilar och andra skotrar m.m. så är delen gjord så att man ska bara kunna få tag i den delen av Åf av det fabrikatet (Märket). Detta gjort bara för att den som säljer det märket ska få in så mycket pengar som möjligt utan att man ska kunna få tag i samma pryl för en bråkdel av summan. ÅF tar det 3 dubbla alla gånger fick jag bekräftat.
Man blir så less på allt mygel. Finns en plats till som jag ska besöka där jag fått höra att märket Aktiv än idag finns kvar.

.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Idag fick jag hem det nya lagret efter lång väntan.

Min fråga är då går det att sätta ditt den som den är, eller ska jag ta bort laget som sitter i den andra? (Lager hållare? ) Den är som fasad så ni kanske ser på bilden längst upp. Lägg gärna in en bild på erat primärvariator lager så jag har något att jämföra med

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Idag fick jag hem det nya lagret efter lång väntan.
´

Min fråga är då går det att sätta ditt den som den är, eller ska jag ta bort laget som sitter i den andra? (Lager hållare? ) Den är som fasad så ni kanske ser på bilden längst upp. Lägg gärna in en bild på erat primärvariator lager så jag har något att jämföra med
knacka ur det gamla lagret först!

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Är det inte läge att förnya lagerhållaren åxå? Den verkar rejält rostig.
Om den sitter hårt kan man ju värma med gasbrännare o sedan kyla ner det gamla lagret med kylspray för att lättare knacka ut den.

PS. Vore hemskt trevligt om du kunde upplysa om oss, var någonstans du handlade den nya delen? :)

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
En ny lager hållare skulle sitta fint, men det tog 7månader innan jag fick tag i detta lager från det att jag beställde. Jag trodde ju att det skulle vara komplett.
Har nu lämnat in båda lagren till en firma som ska fixa problemet. Går säkert att putsa upp lagerhållaren så den ser bättre ut. (Får jag hoppas)

Angående vart jag fick tag i lagret så var det enda stället i hela Sverige som säljer aktiv reservdelar. Mattssons Skoterservice AB BOX 29
960 30 Vuollerim
Tel. 0960-10100

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ok. Jag misstänkte nästan att det var mattsons, men ville få det verifierat. Men att dom har så lång leveranstid trodde jag inte. :(