Aktiv Grizzly

9 mar 2011
4
0
1
Grillby
Har blivit förvaltare an en Aktiv Grizzly årsm.-80 (tror jag)
Vi har den till att preparera skidspår med.
Den har haft ett tufft liv och körts varje år i ca 10 år utan någon som helst
service eller översyn.
Jag skulle vilja veta lite om skotern och få tag i instruktionbok och instruktioner om
hur och vad som ska servas.
Glad för alla tips.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Du bör ge motorn en översyn, förgasare och tändsystem samt att motorn snurrar rätt, speciellt om den har arbetat i 10 år utan service.
Kolla växellådans lager, och växelförare.
Variatorer behöver översyn också omfattande slitknappar, klackar och fjädrar, sätt lite fett i sekundären vid slitknapparna om den är lite tjurig med att låta halvorna glida isär.

Det vanliga, dom som säger att skotrar som har passerat 1000 mil är inget att ha för att dom är slutkörda har fel.
Min morfars skoter har gått 7600 felfria mil, en Indy LX 488 Wide Track, och den har mycket kvar att ge.
 
9 mar 2011
4
0
1
Grillby
Tack för tipsen ska kolla punkterna. Växellådan känns lite slapp svårt att hitta rätt läge, föresten ska det bara finna fram back och friläge läste på andra websidor om några som pratar om två framåtväxlar. hög och låg. Vilken typ av olja ska man använda i växellådan.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Den första Grizzlyn har bara fram och back, 1989 kom Grizzlyn i starkare versionen XP som jag har, med två växlar framåt och en back växel, och glapp mellan lägena är fullkomligt normalt på en äldre maskin, och att dom hoppar ur och så vidare är heller inget farligt, händer på min också.

Jag kör på EP80/90, men det ska vara EP70/90 olja i växellådan.
Vet inte om den gamla Grizzly modellen har någon oljesticka att mäta oljenivån i lådan, men det ska vara ungefär 0,45-0,5 liter i lådan.
Om du undrar hur du ska kolla lagrena i växellådan så kan du rycka lite i variatorn, då ska man kunna se hur mycket rörlighet det finns i lagrena, ju mer glapp desto tröttare lager.

Elsystem, tag lös kontakter (helst en och en för sig så dom inte blandas ihop...) och byt ut kabelskor är ju att rekomendera då det blir glapp och efter årens lopp blir kontakten sämre.
Annars kan man bara ta lös kabelskor och rengöra dem lite och tvätta med elektronik tvätt och smörja kontaktstiften med en tunn olja, typ CRC 5-56 som jag gjorde, då får det bra kontakt igen.

Primär variator, det ska vara PowerBloc variatorn som använder glid klossar istället för rullar med vikter, smörj med CRC 5-56 i klossarnas "räls" så ska dom glida lättare och mjukare, också går det använda någon typ av smörjfett, t.ex maskinfett som tål stora temperatur förändringar, använde ett fett med -50°C till +150°C temperatur spann i min Grizzlys rullar och vikter samt glidklackar på sekundär variator, också blir det väldans kladdigt om man sätter för mycket, så sätt bara lite så att det smörjer något.