Den första Grizzlyn har bara fram och back, 1989 kom Grizzlyn i starkare versionen XP som jag har, med två växlar framåt och en back växel, och glapp mellan lägena är fullkomligt normalt på en äldre maskin, och att dom hoppar ur och så vidare är heller inget farligt, händer på min också.
Jag kör på EP80/90, men det ska vara EP70/90 olja i växellådan.
Vet inte om den gamla Grizzly modellen har någon oljesticka att mäta oljenivån i lådan, men det ska vara ungefär 0,45-0,5 liter i lådan.
Om du undrar hur du ska kolla lagrena i växellådan så kan du rycka lite i variatorn, då ska man kunna se hur mycket rörlighet det finns i lagrena, ju mer glapp desto tröttare lager.
Elsystem, tag lös kontakter (helst en och en för sig så dom inte blandas ihop...) och byt ut kabelskor är ju att rekomendera då det blir glapp och efter årens lopp blir kontakten sämre.
Annars kan man bara ta lös kabelskor och rengöra dem lite och tvätta med elektronik tvätt och smörja kontaktstiften med en tunn olja, typ CRC 5-56 som jag gjorde, då får det bra kontakt igen.
Primär variator, det ska vara PowerBloc variatorn som använder glid klossar istället för rullar med vikter, smörj med CRC 5-56 i klossarnas "räls" så ska dom glida lättare och mjukare, också går det använda någon typ av smörjfett, t.ex maskinfett som tål stora temperatur förändringar, använde ett fett med -50°C till +150°C temperatur spann i min Grizzlys rullar och vikter samt glidklackar på sekundär variator, också blir det väldans kladdigt om man sätter för mycket, så sätt bara lite så att det smörjer något.