Aktiv Panther lång inget lyse....

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kabelbrott (främst där kabelstammar utsätts för vibrationer eller böjningar), ingen jord till lysspolen, ingen jordförbindning mellan motor och chassi, trasig spänningsregulator t ex?
Finns något annat elektriskt (t ex handtagsvärmare) på skotern, och fungerar de i så fall?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Knappast, på en skoter utan batteri brukar tändningslåset bara användas för att kortsluta tändningen då man slår av.

Ett felsökningstips: Koppla bort lysspolen och spänningsregulatorn. Koppla in 12 V likspänning (t ex från ett bilbatteri med en 10 A säkring i serie) till lyskretsen, och kolla att allt fungerar och säkringen håller. Om inte, så är det troligen kabelfel etc.

För att kolla regulatorn (jag antar att det är en sådan som är chassijordad och bara har en kabel ansluten), så börja med att varmköra motorn så det går att få den att gå på så låg tomgång som möjligt. Med motorn på tomgång, lossa kabeln till regulatorn ett kort ögonblick och se om det börjar lysa (det finns risk att spänningen stiger så mycket att lampor går sönder, därför måste man vara snabb). I så fall är regulatorn trasig.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Eller ta en multimeter ställd på AC (växelström) och mät när motorn går om det finns ström någonstans utanför motorn.

Elsystemen på äldre skotrar är ofta helkassa med kabelbrott, och klåpar-reparationer.
Kablarnas isolation tål ofta heller inte oljan de kladdas in i med tiden så bra, utan krackelerar.

Det är normalt TVÅ ledare ut ifrån ljusspolen, och det är mellan dom lamporna ska vara kopplade.
Vilken som är vilken ledare spelar ingen roll.
Man kan ohm-mäta mellan dom och se om det finns kontakt överhuvudtaget genom spolen, eller om det är brott någonstans där inne.

Är regulatorn misstänkt, kan man testa att koppla bort den.
Chassiejordad är absolut vanligast, och då bara ansluten med en kabel som då lossas ifrån den.
Utan regulator skall du få uppmot 20volt eller så, med lite gas.
Blir det sen 0volt med regulatorn inkopplad, ska den bytas.
Börvärde är ca 13 -14volt AC med varv på motorn, när allt är rätt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Micke2's uppgifter om spänningar stämmer bra om man har en dyr multimeter som kan visa sant effektivvärde "True RMS". Enklare multimetrar kan visa nästan vad som helst när man mäter på den fula, sönderhackade växelspänningen i en skoters elsystem. Men det bör åtminstone gå att se skillnad på om det finns spänning överhuvudtaget eller ingen spänning alls, i bästa fall kan man också se om spänningen ändrar sig när man kopplar in regulatorn.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hittade ingen multimeter utan låna en "strömtestare" från grannen!! Verkar vara ström vid
strömbrytaren men varken fram vid lyset eller bak...däremot fick jag se att bromslyset funkar så till den verkar strömmen komma fram!! Bromslyset borde inte använda spänningsregulatorn ?? Eller!?
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hej igen :)

Lyset strular i år igen. Fått det att funka men tror voltregulatorn är trasig!?

Filmade när jag greja, la upp det på youtube!