Eller ta en multimeter ställd på AC (växelström) och mät när motorn går om det finns ström någonstans utanför motorn.
Elsystemen på äldre skotrar är ofta helkassa med kabelbrott, och klåpar-reparationer.
Kablarnas isolation tål ofta heller inte oljan de kladdas in i med tiden så bra, utan krackelerar.
Det är normalt TVÅ ledare ut ifrån ljusspolen, och det är mellan dom lamporna ska vara kopplade.
Vilken som är vilken ledare spelar ingen roll.
Man kan ohm-mäta mellan dom och se om det finns kontakt överhuvudtaget genom spolen, eller om det är brott någonstans där inne.
Är regulatorn misstänkt, kan man testa att koppla bort den.
Chassiejordad är absolut vanligast, och då bara ansluten med en kabel som då lossas ifrån den.
Utan regulator skall du få uppmot 20volt eller så, med lite gas.
Blir det sen 0volt med regulatorn inkopplad, ska den bytas.
Börvärde är ca 13 -14volt AC med varv på motorn, när allt är rätt.