allmänt motorer, fettsmörjning eller injektion vevaxel?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
denna fråga gäller mest de som öppnar huven på sin skoter mer än 2 ggr per säsong och jag undrar vad ni tror, klarar sig en vev (lagren) bättre med original olje injektion eller om man pumpar in fett via fettnipplar varje 25-35mil? (eftermonterade sådana, en till varje lager på veven. )

lite nyfiken på vad ni tror och tycker

mvh

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Är allt rätt gjort så håller det väl otroligt länge med oljeinjektion, fett däremot måste smörjas om samt om det blir för mycket fett så är det risk att det går varmt. Dessutom är det ju altid en risk att få in skit när man grisar med fett och smörjnipplar.

grop

Välkänd medlem
Har gått i samma sankebanor men mest bara som idéer och inget jag tänkt genomföra. Hade i min teori tänkt använda mej av de lager som sitter standard och sedan få fettet inpressat utifrån mot vevhuset. De problem som dykt upp i min teori är att det lätt blir att man trycker ut packboxarna, KAN vara svårt att få nipplarna att hålla tätt när det ev. kommer det tunnare smörjmedlet. Varför det skulle gå varmt pga att man trycker i extra fett har jag svårt att förstå. En sak som är klar är att det duger inte med vad fett som helst utan man måste ha ett som tål hög värme då en motor ändå är varm av sej:nerd:

Men som sagt det här är bara en fantasi och inget jag har tänkt genomföra. Jag har svårt att tro att det ska vara något som är en bra lösning. Så länge ett lager får arbeta i en ren miljö och inte får några snedbelastningar så ska de kunna gå hur länge som helst.