Allmänt slö RXL

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
Tjena! Ny på forumet efter som att jag idag köpte min första skoter, en RXL 92a, jag vet att dom är kända för att krångla, men sånt får man leva med :p
När jag provkörde den så gick den riktigt bra genom hela registret, men när jag kommit hem och kört nån halvtimme så börjar den bli trött och seg på låga varv, den gick nästan som att den surat ner sig, men när man legat på höga varv ett tag gick den som en klocka. Den hade också ganska segt gassvar..
Är den någon som har koll på vad det kan vara, eller är dom helt enkelt så? Kanske ska tillägga att motorn är helt orginal med EFI..
Har börjat fundera på om man ska kosta på med pipor och förgasare.. Är det värt det, eller börjar den bara krångla då?
Så sätt igång nu, vill höra tips och kommentarer :D
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjenna... Välkommen till detta forum :)

Konstigt att den började gå sämre och sämre?
Blev det varmare ute?
var du högt uppe på ett berg eller långt ner i en dal?

Mitt tycke om att trimma en 650...
Vet inte riktigt hur den där EFI funkar men det skall finnas chip till dem... tror jag skulle köpa ett chip om jag kom över det till rätt kurs + följande...
pipor och rätt bestyckning> BRA :)...
Pipor och rätt bestyckning + variator kitt> MYCKET BRA :D
Nå mer avanserat skulle inte jag göra...
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
ok. när den började gå så konstigt så var jag nere på sjön och borta i ett sandtag.. det var nån minusgrad, -2 kanske..

hur funkar EFI:n tillsammans med pipor? förstår mig inte på det här med insprutning, kommer den att ge "rätt" blandning eller går det att bertyck eller ställa om den på något sätt? (förutom att det kanske finns chipp)

är det någon som exprimenterat med pipor på en rxl här? vilka pipor passar i så fall bäst på den? jag har hört att PSI piporna ska ge bäst drag genom hela registret, men jag vet inte....
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
TommyBrand skrev:
Tjena! Ny på forumet efter som att jag idag köpte min första skoter, en RXL 92a, jag vet att dom är kända för att krångla, men sånt får man leva med :p
När jag provkörde den så gick den riktigt bra genom hela registret, men när jag kommit hem och kört nån halvtimme så börjar den bli trött och seg på låga varv, den gick nästan som att den surat ner sig, men när man legat på höga varv ett tag gick den som en klocka. Den hade också ganska segt gassvar..
Är den någon som har koll på vad det kan vara, eller är dom helt enkelt så? Kanske ska tillägga att motorn är helt orginal med EFI..
Har börjat fundera på om man ska kosta på med pipor och förgasare.. Är det värt det, eller börjar den bara krångla då?
Så sätt igång nu, vill höra tips och kommentarer :D

Att byta ut insprutningen mot förgasare är ett dyrt sätt att göra en bra maskin sämre.

Kolla först om, och isåfall vad för felkoder du får från EFI-boxen.

Kolla även att variatorn växlar som den skall.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
TommyBrand skrev:
ok. när den började gå så konstigt så var jag nere på sjön och borta i ett sandtag.. det var nån minusgrad, -2 kanske..

hur funkar EFI:n tillsammans med pipor? förstår mig inte på det här med insprutning, kommer den att ge "rätt" blandning eller går det att bertyck eller ställa om den på något sätt? (förutom att det kanske finns chipp)

är det någon som exprimenterat med pipor på en rxl här? vilka pipor passar i så fall bäst på den? jag har hört att PSI piporna ska ge bäst drag genom hela registret, men jag vet inte....

Generellt sätt så, om du monterar pipor utan att göra något mer, så kommer den att gå magert, och kanske skära.

Köper man pipor avsedda för RXL sä fölger det med ett chipp.

Insprutningen i en RXL är av såkallad Delta-N typ, vilket innebär att det enda den tar häsyn till är motorns varvtal och spjällaxelvinkel (förutom temperaturer och lufttryck)



Om jag skulle trimma min RXL så skulle jag byta ut styrsystemet mot ett som går att mappa lite enklare.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Robbbo skrev:
Detta tycker jag låter lite dyrt?
Ja, allt är ju en fråga om vad som är dyrt eller inte, man får en komplett färdiglödd Megasquirt-box för ca 2'000:-, det kan ju tyckas dyrt. men vad kostar å andra sidan sortimentlådan med munstycken man behöver för att kunna bestycka in tre stycken förgasare medans man håller på och trimmar. Eller för den delen de tre förgasarna men behöver för att få ut effekter som överskrider RXL'ns orginaleffekt.


Fördelem med ett riktigt mappningsbart motorstyrningssystem är att man med ett sådant även kan få lite bättre kontroll på tändningen, vilket ger en hel del i effekthänseende.

Dessutom kan man kommpletera med EGT och köra closedloop-mappning mot avgastemp.
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
ok.. nu blev det kompicerat :p
har hört om megasquirt system inom biltrimmning ganska mycket.. är det olika system mellan bilar å skotrar?
och om jag vill ha orginalboxen, var kan man köpa chipp och vad kostar dom?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag skulle tro att det är svårt att få tag i chip i dag, har sett nån som sälger komplett pipor och chip beggat, eller så hittar man någon som har en RXL som är chippad och bränner en kopia på det chippet.


MegaSquirt är ju egentligen bara en enkel dator, som utifrån visst indata och vissa tabeller, räknar ut hur stor del av tiden den skall ha en signal ut. (pulsbreddsmodulering till insprutningsmunstycken)

Altså kan du använda samma MS-box till vilken motor som helst.


MegaSquirt kan arbeta på två grundläggande sätt, dels Delta-N som RXL har orginal, dels med MAP.

Delta-N beräknar bränslemängd utifrån varvtal och spjällaxelvinkel.
MAP beräknar bränslemängd utifrån Absulut tryck i insugningsröret (Mainfold Absolut Presure)

Sen använder man en del extra indata för att kompensera för exempelvis lufttemperatur och motortemperatur, man kan även köra i "mixed mode" då den skiftar mellan de olika lägena vid olika förhållanden.

Man kan dessutom använda avgastemeratur att korrigera imot, vilket på en vass tvåtaktare skulle vara guld.

På fyrtaktare kan man styra mot lamdavärde, men det går tyvärr inte på en tvåtaktare.



Enligt vad jag sett på RXL,n så har den de flästa givarna som man behöver föär att koppla in ett MS, och de som eventuellt behövs extra initialt är billiga. sen kan man ju vilja ha en avgastempmätare, och de kostar ju några kronor, men det är inget måste.
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
men jag hade ett promblem med min rxl
det var kanske minus 6 ute o körde jag en bit men efter ett tag så när jag gasade så ville den inte gå men jag hade den på tomgången kanske 15 minuter.
det som var felet är det är kallt ute o varmt inne i motorn
o då kan efi missuppfatta det o inte vill gå fram utan att den vill ha rätt temp på motorn men efter den hade gått ett tag så funkade den kanon men det är ju efi så dom kan vara lite kännsliga på den froten
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
2000kr var ju ingenting... jag tänkte att det skulle kosta runt 10 lopper jag... ja då är det ju bara satsa på en sån :D
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
indy sport skrev:
men jag hade ett promblem med min rxl
det var kanske minus 6 ute o körde jag en bit men efter ett tag så när jag gasade så ville den inte gå men jag hade den på tomgången kanske 15 minuter.
det som var felet är det är kallt ute o varmt inne i motorn
o då kan efi missuppfatta det o inte vill gå fram utan att den vill ha rätt temp på motorn men efter den hade gått ett tag så funkade den kanon men det är ju efi så dom kan vara lite kännsliga på den froten

Kolla först om lampan(röd lysdiod på högra sidan boxen) på boxen blinkar, om den gör det, skriv ner blinkmönstret, kolla sedan mot lista vad den felkoden betyder.


Den blinkar exempelvis om kablarna till någon givare är avslitna, som det var på min RXL (tempgivare insugsluft)


Om den inte blinkar får du börja mäta upp givarna, om de visar fel resultat så vet ju inte boxen att det är fel, men har man avbrott så vet boxen att det är fel. Men det är ovanligt att en tempgivare visar fel.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Robbbo skrev:
2000kr var ju ingenting... jag tänkte att det skulle kosta runt 10 lopper jag... ja då är det ju bara satsa på en sån :D

Japp, och sen behöver man en bärbar dator med, för att justera in bränslekurvan, men den går ju att låna in för mappningen om man inte har nån egen.


Fördelen, som jag ser det, med MegaSquirt framför andra liknande system, är att utvecklingen går frammåt, och det finns en stor användarbas, så programmvaran utvecklas ständigt, med nya funktioner hela tiden. Det kom i somras en autotun-funktion, som fungerar bra på fyrtaktare med lambdasond, så kör man omkring en stund så justerar den in sig själv. Det borde med en sån gå att justera mot avgastem istället, åtminstånde på höglast, så får man lite enklare grundmappning.


Men annars så får man jobba mot tändstiftsfärger, eller helst ha en avgastempmätare, för att kunna se hur blandningen är.
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
DIRAVI skrev:
Kolla först om lampan(röd lysdiod på högra sidan boxen) på boxen blinkar, om den gör det, skriv ner blinkmönstret, kolla sedan mot lista vad den felkoden betyder.


Den blinkar exempelvis om kablarna till någon givare är avslitna, som det var på min RXL (tempgivare insugsluft)


Om den inte blinkar får du börja mäta upp givarna, om de visar fel resultat så vet ju inte boxen att det är fel, men har man avbrott så vet boxen att det är fel. Men det är ovanligt att en tempgivare visar fel.

min blinkar med ett jämnt "mönster" ca. varannan sekund, vet inte hur det är när den är igång, men den gör det när den är avstängd iaf. betyder det att något är fel?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
kolla att alla anslutningar i el systemet e ok sen kan du börja leta ev fel på komponenter .
Efi e ju mindre känsligt för höjd å temp växlingar (mer lämpligt att montera pipor)
men jag anser att man ska veta vad man pysslar med när man börjar jaga kusar med hjälp av pipor oftast vinner man mest på att ha en bra variator kalibrering å varför inte vforce reeds ,reedspacers, boost botle då riskerar du inte total ras pga för hög/låg ute temp
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
nu har jag tittat nogrannare på dioden.. när skotern är avstängd blinkar den inte. när tändningen är på så blinkar den varannan sekund och när skotern är igång så blinkar den fort 2 gånger och är mork i ca 2 sekunder, sen blinkar den snabbt 2 gånger o.s.v. är det något som är fel då? nån som har en rxl och kan kolla hur det blinkar?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Japp, något är fel, skall leta felkoder, vänta.......

enligt inlägg http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7792&highlight=felkoder

the blinking lights are trouble codes. There are long and short pulses. The long pulses are the fist digit and the short pulses are the second diget. An example would be 2 long and 3 short would be 23, the pto side injector.

11 is the throttle position sensor
12 is the crankcase temp sensor
13 is the intake air temp. sensor
14*is the atmospheric pressure sensor (rxl only)
14 is he water temp sensor
15 is the atmospheric pressure sensor
21 is the flywheel side injector
22 is the center injector (3-cyl)
22 is the Pto side injector (2-cly)
23*is the Pto side injector (rxl)
31 is low battery voltage
32 is low charging system output
33 is CDI output

(*used on RXL models only)
(codes 31,32,and 33 are not used on RXL models)

Hope they help, I got these out of the Clymer Polaris shop manual for 1990 - 1995. It's the best money I have spent on the sled.

läsvärda trådar.

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=2956&highlight=felkoder
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=4622&highlight=felkoder
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=4653&highlight=felkoder
 
Last edited:

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
ok så på min som blinkar med 1 lång och 1 kort så är alltså.. vad heter det på svenska? gas-spjälls-läges-givaren(?!) trasig? hur påverkar det maskinen? är det därför den lätt "brölar" och har ett segt gassvar?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
ja TPS, TrottelPossitionsSensor.

Kolla i första hand så inga kablar till den är skadade, sen kan du provmäta din TPS.

Är det fel på TPS'n så byt ut den.


eftersom soppamängden beräknas utifrån spjällläge och varvtal i första hand, så övergår insprutningen i 'nödläge' om den märker av att spjällägesgivaren är ur funktion, och efter som att den då inte vet hur spjället står så........
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
nu har jag kollat alla kablar.. hittade 2 st som hade gått av så jag skarvade ihop dom och nu funkar den kanon.. men jag ska ta och byta kolvar och se om den blir piggare..