Köpte en beggad motor till min M800 -12, hittade en 2015s motor innan säsongen då min förra gick ett klammer till insugsgummit sönder med trasig kolv/cylinder som följd.
Flyttade över avgasportar och ihop med skotern igen (allt annat följde med motorn som spjäll/insugsgummin etc). Tankade 20L 98 med 2% blandning då jag var osäker på om jag hade fått ut all luft ur Ojesystemet. Testkörde efter led 2mil men insåg att dämparen bak var slut på så vände tillbaka. Lastar upp skotern på släpet och kör tillbaka till garaget, ca 30min bilfärd. Ska starta skotern igen för att backa av släpet men den var då lite mer svårstartad än vanligt (detta är några veckor sedan så minnet är inte helt på topp). och den vibrerar mer än vad jag minns att den gjort tidigare.
Plockade av variatorn men den vibrerade fortfarande. Köpte nya motorkuddar, dom kändes mjuka, men det hjälpte inte heller. Motorn går bra och låter väldigt kry men vibrerar.
Mätte upp veven att den kastar ca 5hundradelar längst ut, tyckte inte att det ska få hela skotern att vibrera som den gör. Skotern är nu svårdragen, en vanlig dödlig orkar dra ett, möjligtvis två hack på magnapullen, ungefär som om det är 20kg komp i den. Utan stift så snurrar det på utan några problem, men så fort jag monterade stift så blev den tungdragen. Börjar ana att något är fel och testar kompen, ca 9,8-10kg i båda cyllarna.
idag plockade jag ut den för att plocka av cylindrarna och kolla om jag hittade något generalfel, det gjorde jag på MAG-cylindern. Kolven har fått sig ett jack som är ifrån toppen på kolven och 45mm ner, stämmer väldigt bra överens mot vart avgasporten sitter i förhållande till överkant cylinder. Cylindern har klarat sig bra vid denna kolvskada, man kan känna något litet med nageln., 180gr mot kolvskadan är det lite mer märken man kan känna med en nagel i cylindern, kolven har även några lätta märken 180gr mot kolvskadan.
Vad säger ni, har ni sett något liknande? några teorier? Jag är som ett frågetecken...
Flyttade över avgasportar och ihop med skotern igen (allt annat följde med motorn som spjäll/insugsgummin etc). Tankade 20L 98 med 2% blandning då jag var osäker på om jag hade fått ut all luft ur Ojesystemet. Testkörde efter led 2mil men insåg att dämparen bak var slut på så vände tillbaka. Lastar upp skotern på släpet och kör tillbaka till garaget, ca 30min bilfärd. Ska starta skotern igen för att backa av släpet men den var då lite mer svårstartad än vanligt (detta är några veckor sedan så minnet är inte helt på topp). och den vibrerar mer än vad jag minns att den gjort tidigare.
Plockade av variatorn men den vibrerade fortfarande. Köpte nya motorkuddar, dom kändes mjuka, men det hjälpte inte heller. Motorn går bra och låter väldigt kry men vibrerar.
Mätte upp veven att den kastar ca 5hundradelar längst ut, tyckte inte att det ska få hela skotern att vibrera som den gör. Skotern är nu svårdragen, en vanlig dödlig orkar dra ett, möjligtvis två hack på magnapullen, ungefär som om det är 20kg komp i den. Utan stift så snurrar det på utan några problem, men så fort jag monterade stift så blev den tungdragen. Börjar ana att något är fel och testar kompen, ca 9,8-10kg i båda cyllarna.
idag plockade jag ut den för att plocka av cylindrarna och kolla om jag hittade något generalfel, det gjorde jag på MAG-cylindern. Kolven har fått sig ett jack som är ifrån toppen på kolven och 45mm ner, stämmer väldigt bra överens mot vart avgasporten sitter i förhållande till överkant cylinder. Cylindern har klarat sig bra vid denna kolvskada, man kan känna något litet med nageln., 180gr mot kolvskadan är det lite mer märken man kan känna med en nagel i cylindern, kolven har även några lätta märken 180gr mot kolvskadan.
Vad säger ni, har ni sett något liknande? några teorier? Jag är som ett frågetecken...
Attachments
-
{memory} MB Visningar: 32
-
{memory} MB Visningar: 31
-
{memory} MB Visningar: 31
-
{memory} MB Visningar: 30
-
{memory} MB Visningar: 30
-
{memory} MB Visningar: 30
-
{memory} MB Visningar: 30
-
{memory} MB Visningar: 28
-
{memory} MB Visningar: 29
Last edited: