Ang batteri och skoter

ruhler1

Prospect sledder
21 feb 2010
4
0
0
Dalarna
Hej
Har en undran bara/dum fråga då handlaren jag köpte skotern av poängterade vikten av ett bra batteri i skotern att det löser många problem att ha ett friskt batteri. Jag har en Lynx ranger 49 2011 600 etec, är lite fundersam, om mitt batteri skulle vara stendött fungerar skotern riktigt då om jag drar igång den eller är något beroende av ett bra batteri till elektronik osv?

Upptäckte att det satt ett biltema gelbatteri 12v/20AH i min skoter http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-20AH-2000029889/ som jag underhållsladdar med ctek hela tiden, men min erfarenhet av biltema blybatterier i bilar är inte alls bra därför är jag lite undrande om vad som händer när batteriet havererar fungerar allt på den laddning skotern ger om inte batteriet tar emot laddning?

Om man ska ha ett riktigt bra gelbatteri vad ska man ha då för märke/modell?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Biltema har bytt batterileverantör flera gånger under årens lopp, de har tidvis sålt katastrofalt dåliga bilbatterier (en riktigt ökänd typ var de som hade vitt batterikärl och röd överdel, som förekom för 10-15 år sedan), men deras batterier har inte varit anmärkningsvärt dåliga på senare år.

Jag har två bilar i drift med Biltemabatterier av okänd ålder. Den ena bilen köpte jag för snart 3 år sedan, då hade den stått avställd ett år och batteriet var djupurladdat men det gick att få fart på med försiktig laddning och desulfatering.
Det andra batteriet kom jag över ungefär samtidigt, det kom från en bil som också hade stått avställd länge. Jag har använt det i två olika bilar med gott resultat, det har dessutom klarat en rejäl omskakning när den första bil jag satte det i drabbades av en frontalkrock.

I en skoter har jag ett biltemabatteri (blått, helkapslat, vet ej om det är gel eller någon annan teknik), det satt där när jag köpte skotern 2007 och fungerar fortfarande. Det kanske har lite väl hög självurladdning, under sommaren bör det underhållsladdas minst varannan månad.

Ctek och andra "intelligenta" laddare i all ära, men man bör ha klart för sig att bil- och skoterbatterier inte är gjorda för att tåla ständig underhållsladdning, det är bättre att mäta batterispänningen då och då, och koppla in laddaren först när spänningen har sjunkit till t ex 12,4 V än att ha laddaren igång ständigt.

Det är svårt att ge några råd om batterimärken, ett märke som har varit uruselt ett år kan rycka upp sig och bli riktigt bra, och märken som vanligtvis brukar vara bra kan få problem någon period, osv osv. Ett batteri som är överlägset andra i något visst avseende, t ex bra kallstartegenskaper, kanske är desto sämre på något annat sätt - känsligt för slag och stötar, hög självurladdning, allmänt kort livslängd eller något sådant. Man brukar säga att i ett batteri med en viss vikt kan man få in en viss mängd goda egenskaper, om man förbättrar det i ett avseende så måste det bli sämre i något annat avseende.

Det tycks inte vara helt ovanligt i skotrar som bygger på Bombardierteknik att de är beroende av att batteriet är i åtminstone någotsånär användbart skick. Även om 12 V likströmssystemet får ström från svänghjulsmagneten så behövs batteriet för att glätta likspänningen, ta hand om plötsliga stötströmmar etc. Men för den tjänstgöringen behöver batteriet inte alls vara i så bra skick som krävs för att det ska kunna dra en startmotor.