ansiktsskydd?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tja, jag börjar få ett riktigt problem här med kyla här uppe och dåligt ansiktsskydd, förra säsongen förfrös jag mig ganska rejält efter "hjälm" kanten på kinderna på båda sidorna så jag fick stora sår och nu har jag märkt att jag nog aldrig blir av med dem mer eller mindre utan direkt jag utsätts för lite för mycket kyla kommer det tillabakas som stoaa svullnader och sedan röda sår. Körde 3 mil skoter idag och även fast jag hade en scarp väl skyddande fick jag vita svullnader fast med lite värme försvann det lite så nu har jag bara små röda märken och det jag undrar nu är vet ni något väldigt bra skydd man kan skaffa som kan förhindra det här?

Jag har en hjälm av typen: http://www.stenmarksmaskin.se/ProductPopup.aspx?filename=60-880-2_484.jpg så jag undrar om ni vet av något bra eller om jag kanske ska måsta köpa en integral hjälm av någotslag för att förhindra detta?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kör med rånarluva så slipper du kanske det.

Kan bara intyga ovanstående talares inlägg om facemask i neopren-liknande material. Håller värmen riktigt bra, funkar bra tillsammans med goggles. Kör med sån själv då det är typ -30 utan problem.

Last edited:

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
det finnns helansiktsmasker i neopren som hörs ska funka väldigt bra. Scott säljer sånna. Jag har en som bara är halvmask (dock inte scott) och tycker den funkar ganska bra, lite bökig att få den att sitta kvar när man tar på sig hjälmen, men.

Här är en som är halv, finns så det går över hela huvudet också, tror jag iaf. http://www.stenmarksmaskin.se/ProductPopup.aspx?filename=face_heater_2540.jpg
Jag har en sån men jag tycker inte att dom är sköna, svårt att få på sig en halv tight hjälm, blir väldigt osköna av ångan från munnen sedan fryser det

och rånar luva hjälper inget alls, det är ingen vanlig liten förfrusning jag haar fått... morsan är sjuksköterska och hon säger att det inte alls ser bra ut och att om jag förfryser det riktigt igen kan jag få ha det så hela livet

kanske får börja pröva ha neopren masken igen och se hur det blir

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Låter inte som ett så svårt val tycker jag.

Ha det lite oskönt runt munnen under skoterturen alt. köpa en integralhjälm, eller ha permanenta skador.

Jag hade offrat mig på en ny hjälm.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Låter inte som ett så svårt val tycker jag.

Ha det lite oskönt runt munnen under skoterturen alt. köpa en integralhjälm, eller ha permanenta skador.

Jag hade offrat mig på en ny hjälm.
ska fara och kolla på några integral hjälmar imorgon men har för mig att dom är ganska dyra, men pappa får väll offra sig då han kanske inte vill att jag ska se ut som en döende

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
det finnns helansiktsmasker i neopren som hörs ska funka väldigt bra. Scott säljer sånna. Jag har en som bara är halvmask (dock inte scott) och tycker den funkar ganska bra, lite bökig att få den att sitta kvar när man tar på sig hjälmen, men.

Här är en som är halv, finns så det går över hela huvudet också, tror jag iaf. http://www.stenmarksmaskin.se/ProductPopup.aspx?filename=face_heater_2540.jpg
Sån som du menar har brorsan, å funderar själv på en sån. Jag har en sån här http://www.skoterdelen.se/pub_images/large/56-612-20_4121.jpg
enda ja känner med den e nacken

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Kör med Scotts neoprenmask (helmask), crosshjälm och goggles, fungerar kanonbra. Men det e klart, man lär ju ha en storlek större på hjälmen för att det ska bli skönt med mask o hjälm. Kör jag utan mask så är hjälmen nästan lite för stor, men det är inte ofta jag kör utan mask.
Så det bästa är att köra med neoprenmask, så det e bara offra lite pengar på en ny hjälm.
Med integralhjälm vet jag att det kan vara mycket problem med imma på visiret.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Men sen så finns ju även "cross" hjälm med visir likt en integralhjälm, kanske kan va nått

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
vad heter crosshjälmarna med visir? jag tycker integral hjälmarna ser lite gubbiga ut så en crosshjälm med visir borde ara ett bra alternativ