Arbetsbåge/Ljusramp

thorsten

Medlem
27 dec 2012
28
0
1
Eskilstuna
Hej är ny är på forumet och det verkar vara ett trevligt ställe!

Till min fråga: Jag har en Touringskoter och jobbar mycket med den i skogen, och har ett behov av en ljusramp/targabåde bak på boggien. Alltså så man kan fästa extraljus, skidor,snöskor osv... Är medveten om att den är ivägen i skogen.

Har sökt runt lite och inte hittat några, inte ens bilder på egenbyggda. Så ni som sitter på bilder och tips hur den ska byggas får gärna posta...

MVH

\\ Gustav

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

thorsten

Medlem
27 dec 2012
28
0
1
Eskilstuna
Ja precis en sådan.. Men jag ska svetsa en själv. Behöver bara mer bilder och tips. Trodde inte det var så här svårt att hitta...
Och den bör vara så hög så förarens hjälm inte ger skuggbild av belysningen.
2st led bakåt och 2 st Xenon framåt.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Prova att söka på hur många som sliter med att få xenon att fungera på en snöskoter, så tror jag att du vänjer dig vid tanken på led åt bägge hållen...
;)

thorsten

Medlem
27 dec 2012
28
0
1
Eskilstuna
Haha! Ja, jag har sett det! Men jag har meckat mycket Xenon och elektronik. Både till Enduro och bil. Det flesta som inte får det att fungera kör spänning direkt från "vanliga" lampan. Den drivs med "halvväxelström" (lätt förklarat) och då tänder inte en Xenonlampa, den blinkar i bästa fall.

Men om man löder dit en likriktare på huvudmatningen så fungerar detta utmärkt. Detta gjordes på alla tävlingshojjar innan elstart blev vanligt.

Men dom som har batteri och tar matning därifrån kan inte misslyckas med Xenon? Kanske om dom tänder alla samtidigt och kör alla förbrukare på?

MVH