Arctic apv olja till totaltek 800

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Jag har nu bytt upp mig (?) till en renegade 800 -05 tänkte höra om rave portarna är så känsliga på olja som man hört. Har flera liter av arctics apv olja hemma och tänkte nog borde det duga åt en ski-doo också... finns det några synpunker på detta? (annat än från extrema märkes fanatiker) Och om det jag skriver ser grötigt ut så ber jag om ursäkt. Vet inte hur man gör rad brytning med mobilen.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
klart de funkar...arctics portar e ungefär lika "känsliga" så kör upp din APV olja o köp ny sedan...att tänka på då man häller i annan sorts olja e ju att köra nästan slut på den i behållaren o sen hälla i de andra märket!
Allt för att undvika att oljorna inte ska skära med varandra...detta e bara en extra säkerhets åtgärd som jag aldrig råkat ut för ngnsin genom åren..
Sen kan man ju årligen åtminstonde...rengöra sina avgasports giljotiner...bara å tvätta rent o skrapa bort alla sot beläggninngar som kan hindra frigången i portarna...smacka ihop o kör.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Man tycker ju att olika syntet oljor avsedda för just 2t skotrar borde blanda sig med varandra. Kändes nog tungt när jag skulle ut i skogen och bara hade apv olja att blanda i motorsågen :p
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Tycker du ska passa dig jag, det brukar bli spygröna fläckar på huven om man befläcker en rotax med articolja :D

Finns för övrig ett oljetest i en av de andra tidningarna, bra läsning och vinnaren överaskar lite om ska tro vad andra här på forumet skrivit om den oljan.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
klart de funkar...arctics portar e ungefär lika "känsliga" så kör upp din APV olja o köp ny sedan...att tänka på då man häller i annan sorts olja e ju att köra nästan slut på den i behållaren o sen hälla i de andra märket!
Allt för att undvika att oljorna inte ska skära med varandra...detta e bara en extra säkerhets åtgärd som jag aldrig råkat ut för ngnsin genom åren..
Sen kan man ju årligen åtminstonde...rengöra sina avgasports giljotiner...bara å tvätta rent o skrapa bort alla sot beläggninngar som kan hindra frigången i portarna...smacka ihop o kör.
Alla moderna oljor blandar sig med varandra, spelar ingen roll om man blandar mineral eller syntet. Att säga på detta sättet har inget med fakta att göra och hjälper bara till att breda ur en myt.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Tycker du ska passa dig jag, det brukar bli spygröna fläckar på huven om man befläcker en rotax med articolja :D

Finns för övrig ett oljetest i en av de andra tidningarna, bra läsning och vinnaren överaskar lite om ska tro vad andra här på forumet skrivit om den oljan.
Okej tackar ska kolla upp det där testet..

Angående gröna fläckar så är det inget jag oroar mig för.. :p

Känns ungefär som att jag sålt min själ just nu.. ;)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Alla moderna oljor blandar sig med varandra, spelar ingen roll om man blandar mineral eller syntet. Att säga på detta sättet har inget med fakta att göra och hjälper bara till att breda ur en myt.
Jamen de e ju toppen att du står bakom ALLA oljor på marknaden o i princip alla motorhaverier också..utifall det uppstår en situation!!Det är ingen myt..men väldigt sällsynt...skrev ju det också!
Men de e ju inte kul om man rekomenderar ngn att göra si..bara för att det aldrig hänt just dig eller mig tar det ju inte bort faktumet att möjligheten finns...det e ju bara å fråga vilken olje tillverkare som helst så får du svaret!nog bättre innan du hasplar ur dig att så e fallet


jag blandar också oljor!..men inte hipp som happ....men de e ju jag de..mitt ansvar liksom:)

Och bara för att göra saker rätt...sooooom vanligt..JA det är fakta och detta existerar...pööööönkt slut!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jamen de e ju toppen att du står bakom ALLA oljor på marknaden o i princip alla motorhaverier också..utifall det uppstår en situation!!Det är ingen myt..men väldigt sällsynt...skrev ju det också!
Men de e ju inte kul om man rekomenderar ngn att göra si..bara för att det aldrig hänt just dig eller mig tar det ju inte bort faktumet att möjligheten finns...det e ju bara å fråga vilken olje tillverkare som helst så får du svaret!nog bättre innan du hasplar ur dig att så e fallet


jag blandar också oljor!..men inte hipp som happ....men de e ju jag de..mitt ansvar liksom:)

Och bara för att göra saker rätt...sooooom vanligt..JA det är fakta och detta existerar...pööööönkt slut!

Japp har härmed tagit på mig ansvaret för all värdens olyckor och farsoter, bara man kan bevisa att de beror på att man blandat 2t olja :D

Frågar man ett visst oljebolag om deras olja får man till svar att deras olja är den bästa och att man inte ska använda någon annan sort. Det svaret tycker jag man ska ta med en nypa salt för om vidare frågar om den går att blanda med andra oljor säger dom att det går bra.

Har jobbat åt en av de stora olje och bensin jättar som vi har i Sverige och på en av våra fortbildnings kurser, sa på en direkt fråga, en av föreläsarna (utvecklings chefen och kemisten på detta bolag) att det finns en överenskommelse mellan oljejättarna att alla oljor ska vara fullt blandbara med varandra. Förutsatt att man blandar samma typa av olja givetvis, man får ju inte blanda ex. 4t olja med 2t.

Sålunda finns det inga oljor som kan "skära sig" om man blandar, detta är en myt som inte har med fakta att göra. Punkt

Och du, om du kan visa med fakta och kunskap på att det finns oljor som inte kan blandas skulle jag vara mycket glad över den kunskapen, fram till dess är det kemisten på kursen som får vara den som råder mig. Sen får alla givetvis göra som dom vill om det räddar nattsömnen, men att självsäkert hävda att det är si eller så tycker jag att man bör ha lite kunskap i botten också och inte bara tro en massa. Punkt igen
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Japp har härmed tagit på mig ansvaret för all värdens olyckor och farsoter, bara man kan bevisa att de beror på att man blandat 2t olja :D

Frågar man ett visst oljebolag om deras olja får man till svar att deras olja är den bästa och att man inte ska använda någon annan sort. Det svaret tycker jag man ska ta med en nypa salt för om vidare frågar om den går att blanda med andra oljor säger dom att det går bra.

Har jobbat åt en av de stora olje och bensin jättar som vi har i Sverige och på en av våra fortbildnings kurser, sa på en direkt fråga, en av föreläsarna (utvecklings chefen och kemisten på detta bolag) att det finns en överenskommelse mellan oljejättarna att alla oljor ska vara fullt blandbara med varandra. Förutsatt att man blandar samma typa av olja givetvis, man får ju inte blanda ex. 4t olja med 2t.

Sålunda finns det inga oljor som kan "skära sig" om man blandar, detta är en myt som inte har med fakta att göra. Punkt

Och du, om du kan visa med fakta och kunskap på att det finns oljor som inte kan blandas skulle jag vara mycket glad över den kunskapen, fram till dess är det kemisten på kursen som får vara den som råder mig. Sen får alla givetvis göra som dom vill om det räddar nattsömnen, men att självsäkert hävda att det är si eller så tycker jag att man bör ha lite kunskap i botten också och inte bara tro en massa. Punkt igen
Det är säkert så Idag med de flesta oljor!?..men att din nyutexaminerade professor kalkyl el kemisten utalar sig om detta...kan ju stämma här i sverige med oljebolagen...
Jag har dock studerat ett flertal artiklar i ämnet från amerikanska motor tidningar OCH av mr Kevin Cameron himself!!..förmodligen en av världens bästa o smartaste motorgurus,forskare o vetenskapsman inom motor världens ämnen.
Jag köper dock hellre hans resonemang än en statiol sponsrad kemist från chalmers korridorer:)

Menar absolut inget illa om dig som person/eller kemistens "vetskap"...bara att man inte kan svära sig fri från att kleti p pleti inte använder enbart europeiska oljor då det finns så många import oljor från div...Hrrrrm seriösa o oseriösa olje tillverkare på tex andra sidan pölen!
Och varför inte då att man tex har en olje dunk från måååånga år tillbaks i hyllan som man kanske lånar av ngn morfar eller ngn annan person som haft den stående där sedan Adam var länsman.
Så om du nu måste ha tillgång till dessa artiklar ska jag ge dej dessa..då jag har skoter o motor tidnings press sedan 1978...kan bli några stycken;)...så delar jag gärna med mig av dem så inga missförstånd uppdagas o skador sker.
Måste gräva i katakombernas mörka hålor i hitta dessa tidningar...blir dock inte förrän i december då jag e på resande fot.

Sen för det där att man kan blanda samma "typ" av olja tar jag också med en nypa salt då det helt innebär attt de frånsäger sig allt ansvar i en sådan process!..det skulle innebära att du inte kan blanda en tvpåtakts marin injektions olja med en snöskoter injektions olja..vad certifieringarna e kan jag inte som rinnande vatten..typ tcwII o tcw III kanske?brukar ju stå på flaskorna detta...kan ta gift på att om du inte har samma cerifiering på dem o du hävdar att du kunnat blanda oljorna o fått ett haveri!!...att detta olje bolag INTE står för skadan som skett!..Vad gissar du?...så hade jag iaf resonerat om jag var olje bolag.....att man inte tar ansvar för andras "skitolja" e det ju vad det handlar om då

Men så länge mina vänner så kan man ju enl denna kemist sopa all olja man har i hyllan i sin BEEEENSIN DRIVNA mixer o bara WOOOOHOOOOOOO!!! sen bara brassa på;)...så enkelt e det inte...trots att jag inte är född i en oljeflarra:D
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
The BOMBARDIER FORMULA XP-S DI synthetic injection oil provides superior lubrication, reduced engine component wear and oil deposit, thus maintaining maximum-level performance and antifriction properties. This
synthetic injection oil meets the latest ASTM and JASO standards by ensuring high biodegradability and low exhaust smoke.
CAUTION: Never use four-stroke petroleum or synthetic motor oil and never mix these with outboard motor oil. Do not use NMMA TC-W,
TC-W2 or TC-W3 outboard motor oils or other ashless type two-stroke oil. Avoid mixing different brands of API TC oil as resulting chemical reactions may cause severe engine
damage.


Här e ett urklipp från tex Bombardier om olja och att undvika mixa dem..såg också att valvoline inte heller rekomenderar detta....vad det säger oss konsumenter är väl solklart.....byt oljor hur man vill men blanda gärna INTE olika oljor..sen om de egentligen menar att man ska lusläsa varenda flasketikett innan man gör valet o bluppp blupp blupp in i tanken o chansar de vet jag inte:)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Att nedvärdera denne medelålders, mycket kunnige man för att få sina egna argument att verka trovärdiga är bara löjligt, "profesor kalkyl" Ha...vilket skitsnack. Att han skulle vara "sponsrad" och tala i egen sak om detta faller också, eftersom han ju menar att man kan gå till ett annat märke när man vill och inte nödvändigt fortsätta med samma.

Att hälla i en olja som inte motsvarar de krav som tillverkaren ställer får man ju givetvis inte göra, trodde att det var självklart. Om man tar en olja från när "länsman var ung" och häller i en sprillans skoter med insprutning, är jag övertygad att man gör bort sig då den oljan troligen inte klarar de krav som tillverkaren ställer.

Att Bombardier rekomenderar sin "egen" olja är väl självklart, dom vill ju sälja olja och tjäna pengar. Men så länge men har olja som motsvarar tillverkarens krav i oljetanken gäller garantin. Sen "rekomenderar" Valvoline och andra oljejättar alltid sin egen produkt, det ligger ju i sakens natur. Till min volvo står det i boken att man rekomenderar Castrol, men det innebär inte att garantin upphör om jag häller i Mobil eller nåt annat märke, så länge den klarar volvos krav på olje kvalite.

Sen har du rätt i att olja som är avsedd för 2t båtmotorer aldrig ska användas i en motor som går eller används på land, det kan man inte nog poängtera.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Att nedvärdera denne medelålders, mycket kunnige man för att få sina egna argument att verka trovärdiga är bara löjligt, "profesor kalkyl" Ha...vilket skitsnack. Att han skulle vara "sponsrad" och tala i egen sak om detta faller också, eftersom han ju menar att man kan gå till ett annat märke när man vill och inte nödvändigt fortsätta med samma.

Att hälla i en olja som inte motsvarar de krav som tillverkaren ställer får man ju givetvis inte göra, trodde att det var självklart. Om man tar en olja från när "länsman var ung" och häller i en sprillans skoter med insprutning, är jag övertygad att man gör bort sig då den oljan troligen inte klarar de krav som tillverkaren ställer.

Att Bombardier rekomenderar sin "egen" olja är väl självklart, dom vill ju sälja olja och tjäna pengar. Men så länge men har olja som motsvarar tillverkarens krav i oljetanken gäller garantin. Sen "rekomenderar" Valvoline och andra oljejättar alltid sin egen produkt, det ligger ju i sakens natur. Till min volvo står det i boken att man rekomenderar Castrol, men det innebär inte att garantin upphör om jag häller i Mobil eller nåt annat märke, så länge den klarar volvos krav på olje kvalite.

Sen har du rätt i att olja som är avsedd för 2t båtmotorer aldrig ska användas i en motor som går eller används på land, det kan man inte nog poängtera.
Tydligen vet ju både du o jag detta...men inte alla som gör det tyvärr..nåja det vart en lång tråd hehe....inte illa då säkert många blivit lite upplysta iaf i vad man gör o inte gör...ska kolla upp de där artiklarna när jag kommer hem.kan va kul med uppföljning:)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
det är ju faktiskt så krasst att Knocke o Smocke använder tex båtmotor olja i skotern osv o strikt kollar enbart på att det är tvåtakts olja på flaskan!..så det skadar inte att folk här på forumet informerar dem om att 1+1 inte alltid blir 2...du vet de e som med ingenjörer..de börjar med en symaskin o slutar med en atombomb:)