Arctic Cat EFI -04

hovajr

Ny medlem
16 mar 2009
4
0
1
Hej, tänkte kolla om man kunde få lite hjälp kanske !

Har då en Arctic Cat EFI -04 som jag tycker drar lite för mkt bränsle..! Drar 3-3,5 L/Milen
Nån som har en ide om vad det kan vara ? Och vad man ska göra för att åtgärda detta ... !

Tacksam för svar ! :)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
det är inte särskillt mycket normalt för en F7a skulle jag vilja påstå.
Hur går maskin och hur ser stiften ut?

B

Biosteel

jo det är synd men just 04 är en riktigt soppaslukare. 03 går ju lite snålare och 05 och 06 e riktigt fet ställda från fabrik. det du kan göra är att köpa en boondocker och ställa bränslet själv. :)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min 04 EXT drog 2,17 L/mil 1:a gången jag kollad (innan snön kom) blandad körning, min 05 gick ännu snålare precis över 2 L och en GTX 1200 som körde exakt samma sväng fick tanka 1,75 /mil , och nu sista tankningen blev de rekord på 2,78 /mil men då var det mest dragracing och hårdkörning ospårat .... jag tycker helt klart att den drar mindre änn förra säsongen då den var nästan std , inte så konstigt kanke när den får mera luft och har högre kompression = går effektivare /lägre BSFC .... precis som Biosteel säger är en boondocker box de bästa om man vill bestycka ner ..

B

Biosteel

odysse hur kan du ha lyckats få ner soppaförbrukningen på dina maskiner ? det låter onormalt lite för att vara F7 körde du med boondocker på alla dom maskinerna ? såg i nån tidigare tråd att det va en del gjort på dina maskiner oxå. =) (=

hovajr

Ny medlem
16 mar 2009
4
0
1
Oj glömde skriva det .. det är en F6 ..! :) Nae men det går kanon, kanske bluddrar lite när den är varm och man har stått still och ska iväg men annars kanon! Stiften ser bara bra ut.. Boondocker , får man fråga vad det är ?! :)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Bondocker är en elekektronsik box man ställer ner bränslet med , ....
ja de är boondocker på både , men däremot har jag inte rört mellanregistret nånting , snålat lite på tomgång och bestyckat ner toppen ca 5% , trimningen verkar göra att den går renare å även snålare , när dom drog just över 2 L gick de riktigt lätt var bara några cm snö på isen under en 15 mila sväng till niemesel , men jag gasa ändå friskt då de gavs tillfälle å sköt även min 1:a rem ...

B

Biosteel

vafan nu blir jag riktigt imponerad. när jag trimmade min F7 så hade jag ingen boondocker och 5 liter milen va ju inget problem :(

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
En EFI får ju alltid den bränsle den är programerad att få oavsett hur mkt luft som passerar genom motorn , en trimmning som sänker effekten/luftförbrukningen i mellan registret kan ju såklart påverka förbrukningen åt andra hållet även om den går snålare och effektivare på toppen

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Min -03:a har haft följande förfrukningssiffror i år: (L/mil)
2,12
1,94
2,04
2,32
2,29
2,05
2,18
1,92
2,66
2,12

Det är ganska samma som tidigare år, snittet på 600 mil har varit 2,25 L/mil.
Intressant att notera att de tre gånger jag har bytt rem under den här tiden så har förbrukningen gått ner märkbart. Det kan vara så att bränslekurvan på delgas är mycket brant så en liten förändring i variatorbestyckningen (varv/fart) kan ge stora skillnader. Det skulle kunna förklara varför det kan skilja så oerhört mellan olika maskiner under liknande förhållanden.

På min ZR600 -98 så gick förbrukningen ner ca 0,6 när jag satte heelclicker istället för polaris 02 vikter. Samma prestanda fast lite annorlunda växlingskurva gjorde en stor skillnad i tanken.

fradde18

Välkänd medlem
15 mar 2009
126
0
6
örnsköldsvik
bror ju helt på hur man kör. om man kör lugnt så kmr man nog under 3liter milen men kör man hårt få man räkna med mer bränsle. min f7-05. drog 2.5liter milen lugn körning 5liter hård körning.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vilken katastrof , dom törstigaste jag haft var zr 600 -98 och indy 500 efi -93 , tog alltid 2,5-3 l/mil ,över 3 ibland ochså , utan effekt dessutom .... man warrior tog alltid mellan 1,8-1,99 / mil