Arctic cat f6 variator vikter!

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
jag ska kolla till variator vikterna på en arctic f6 -05.
Jag tog inte lös variatorn utan lät den sitta på plats och skruvade av locket bara. Sen skulle jag skruva loss vikterna men alla bultar till vikterna sitter fast. Dem går inte att skruva ur. Måste jag pressa ur dem eller är ska det kunna gå att skruva ut dem med våld?
Hjälp så snabbt som möjligt:)
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
jag ska kolla till variator vikterna på en arctic f6 -05.
Jag tog inte lös variatorn utan lät den sitta på plats och skruvade av locket bara. Sen skulle jag skruva loss vikterna men alla bultar till vikterna sitter fast. Dem går inte att skruva ur. Måste jag pressa ur dem eller är ska det kunna gå att skruva ut dem med våld?
Hjälp så snabbt som möjligt:)
Dom sitter nog med locktite . De gjorde dom på min F7a ialf. Och de borde nog vara samma på din.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Kolla så det inte sitter en liten insex på armen, osäker när de började med det. Den är loctitad så du får värma den lite.
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Ja det var en insex på armen som jag inte såg tidigare. Men nu till ett annat problem. Är så att jag skulle ta och väga vikterna och varenda en väger exakt 70g.
Problemet är att jag har inslagvarv vid 5000 ungefär och när skoter börjar driva känns det som den varvar mer än vanligt och känns lite som en helt annan utväxling en bit sen håller jag över 5000-5500 varv ett tag klickar det till i variatorn som att vikterna far i läge och skotern sänker då 500 i varv och skotern går som den alltid har blivit tills jag stannar och startar från början igen. Det tar som lång tid att växla "växla upp"
Alla vikterna väger likadant därför kan jag inte finna någon annan lösning.
Vad kan felet vara?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
70g är standard vikter på F6 , men om du har tillslags varv på 5000 så har du nog en ganska hård fjäder ?
Är allt annat standard då typ helix och fjädrar , nerdrevad ?
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
70g är standard vikter på F6 , men om du har tillslags varv på 5000 så har du nog en ganska hård fjäder ?
Är allt annat standard då typ helix och fjädrar , nerdrevad ?
Ja det är en ganska hård fjäder (svart) men resten vet jag inte den jag köpte den av sade aldrig de men den går väldigt lika med en kompis f6 -06 som är 100% original det är bara mitt tillslags varv som är högre vad jag har märkt, Min är bättre på att hålla uppe varven när man kör långsamt och bättre svar på gasen men fart mässigt är det lika.
Kan det vara nått typ helix fjädern har blivit slapp med tiden, om de har nått att göra med det?
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Jag kom att tänka på att vikterna satt fast lite i bulten/distansen när jag skulle ta los dem. Kan det har något att göra med problemet? t.ex att vikterna fastnar i ett läge ett tag. Kanske det kan räcke med att fila ner lite på distansen eller fetta in lite om de går bra att fetta in vid variatorn?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Nästan säker på att du har vikter av modellen "fixed pin" sitter in liten insexa på vikten som låser den i armen ? Så hela bulten ska ju röra sig , blås rent allt med tryckluft o testa . absolut inget fett eller olja runt variatorerna =)
Sen om det är problemet är svårt o säga , kika både primär variatorn och sekundär så att allt är helt till o börja med , tex vanligt att rullarna går i sekundär , och fjädern i primär går av
då blir de skumma växlingar och dåligt drag .
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Nästan säker på att du har vikter av modellen "fixed pin" sitter in liten insexa på vikten som låser den i armen ? Så hela bulten ska ju röra sig , blås rent allt med tryckluft o testa . absolut inget fett eller olja runt variatorerna =)
Sen om det är problemet är svårt o säga , kika både primär variatorn och sekundär så att allt är helt till o börja med , tex vanligt att rullarna går i sekundär , och fjädern i primär går av
då blir de skumma växlingar och dåligt drag .
Jo jag kom på de nu. Det var ju insektsnyckeln på vikterna. Okej då blire rengöring och hoppas på det. Kan det ha att göra något med t.ex dålig rem också? testat hålla dem brevid varandra och saknas typ 2-3mm på gammla om de gör nån stor skillnad?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Du har ju redan svaret :) Orginalfjädern skulle vart gul/vit så du har ju högst troligt en fjäder med högre starttryck därav de högre tillslaget samt att den har högre varv när du kör långsamt.

En sliten rem kan göra en del också... har du testat den nya ?
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Du har ju redan svaret :) Orginalfjädern skulle vart gul/vit så du har ju högst troligt en fjäder med högre starttryck därav de högre tillslaget samt att den har högre varv när du kör långsamt.

En sliten rem kan göra en del också... har du testat den nya ?
Japp, Har rengjort allt i variatorn och satte på nya rem och det verkar har gjort susen, går bra som vanligt nu. Tack!