Arctic Cat F7 går dåligt, drar mkt olja och varvar lite, hjälp!!!

ohman464

Medlem
12 feb 2011
28
0
1
Överkalix
tjena, har en 06as f7;a, som sagt den går som dåligt på fullgas, nästan lite bludder?! har nästan kört upp en tank med sås och hade fullt i oljebehållaren och lampan började lysa att de var lite olja när de var ca 1/4 sås kvar?! Den varvar också dåligt, när underlaget tillåter tex slirar på vägen eller upphissad varvar den ca 8300 när man smiskar led eller kör i djupsnö får jag inte upp varven i mer än 7300 som högst.
Så mina funderingar är, törs man röra något till oljan? Vars ska man börja felsöka?
Skotern har gått 300 ärliga mil och är i princip oskruvad och allt ser ut som nytt.
Sitter även monterat ett sånt där munstycke på bränsleslangen.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
då tar den kraftigt mycke.. vet inte dock hur det är med inställningsmärken för oljepumpen på artic.. kolla hur det är med staget till den sitter mellan trottelhusen

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Har du en oljeförbrukning på bortåt 10 % så måste du börja där , sitter staget till pumen fast kan man fråga sig ? gör det inte det får den max olja hela tiden .
du har inga felkoder ? kollat upp slitaget i sekundären ?

ohman464

Medlem
12 feb 2011
28
0
1
Överkalix
Har kikat på staget till pumpen, de rör sej när man gasar och har försökt rycka lite i den så att säga så jag tror de sitter fast, men när skotern står på tomgång skakar staget däremot mkt? Kanske man kan ställa ner den mera där på staget?
Hur kollar man felkoder? Sekundären ser väl bra ut de man kan se ytligt på den, de verkar inte vara nött där på helixen eller rullarna

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Om det är en felkod så blinkar check engine lampan i hastighetsmätaren ett antal gånger beroende på fel, ta lös sekundären och kolla den..brukar sällan funka att stirra på saker och tro att det löser sej av sej självt.

ohman464

Medlem
12 feb 2011
28
0
1
Överkalix
Haha, näe de är ju självklart de inte löser sej med att glo!! Ena vajern till avgasporten hade lossnat samt att den satt fast i cylindern men nu är problemet löst.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ok bra , tanka fullt med olja å soppa å kolla hur mkt du får i av varje efter 10 mil tex så du vet exakt hur mkt den tar

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är vanligt att oljelampan lever sitt eget liv.
Original sensorn larmar för tidigt och efsättningssensorn jag fick på garantin är mer eller mindre slumpartad i sitt beteende.
Som sagt fyll, tanka kör och kolla exakt vad den tar.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag kollade oljan på min F8 ext nyss , har tyckt de minskar lite i behållaren , sist jag kollade som f7a ( för 400 mil sen) låg den på prick 2 % , toppfyllde och körde 6.5 mil / 19.5 L soppa och under 3 dl olja ! = under 1.5 % , körde ett test till med samma resultat , väl lågt men har kört 150 mil med och allt ser bra ut , ställde dock upp den ett varv idag