Arctic cat M5 dd oljud efter 150 mil

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
jaha då va skotern inne på verkstaden dom hade provkört och säger att det troligaste e dd lager eller nåt däri hursomhelst så får jag veta vad det är på ons- tors i veckan som kommer , hur lång garanti e rimligt på en skoter för 49k ? jag hörde ljudet efter ca 5-6 veckor kört 25mil då eller så ringde & dom sa spänn mattan , byt rem osv fixade lite sånt men körde dit den i veckan som va , vad kan det tänkas kosta att laga en dd lite lager ,olja osv ? nån som har koll ? har spanat lite på en yama vector 2005 me ca 500 mil på får se va som händer efter rep

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Blanda inte ihop garanti (frivillig) och konsumentköplagen (tvingande).

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Blanda inte ihop garanti (frivillig) och konsumentköplagen (tvingande).

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
hmm väääldigt luddigt och han kommer ju att hävda mitt fel såklart men vanvård blir ju svårt han hade ju nyss servat den me allt som man ska och jag hann ju bara köra typ 20-30 mil innan ljudet kom så man kan ju hoppas

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
lite uppdate nu har dom tagit isär dd och hittat ett lager det "övre" lagret va tydligen dåligt , dom har beställt ett nytt och jag hoppas få skotern tills helgen, vidare har dom inte nämt nåt om att jag ska betala men jag har ju inte frågat heller så vi får väl se,tycker fortfarande att det är ruskigt dåligt att ett lager går efter 150 servade mil