Arctic cat m5 efi startar ej

ZR-500

Medlem
5 mar 2009
24
0
1
Hej.

Jag har en arcitc cat m5 efi som ej startar. Första gången jag drar så startar den nästan. Det låter som att den inte orkar, också stannar den efter 1-2 sekunder. Nästa gång man ska dra så är det stumt. Om man väntar ca 30 sekunder så går den att dra runt igen men med samma resultat som första gången.
Jag har haft lös både stift och avgasrör, då har den gått att dra runt.
Det här var efter sommarförvaringen och före jag ställde bort den fungera den.

Men den gick bara på en cylinder på tomgång. Sen så körde man med nästan full gas och släppte lite och sen gasa på igen så ville den inte gasa upp igen. Efter man pumpgasat ett litet tag for den iväg som den skulle. Detta började i slutet av förra vintern men den starta då utan problem och gick i övrigt bra.

Så jag undrar om någon vet vad felet kan vara och om det kan vara samma fel som ställer till båda problemen.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
precis , om det är stumt is snöret så måste den vara skuren , eller att den låser sig hydrostatiskt ...

ZR-500

Medlem
5 mar 2009
24
0
1
Ok, kolla in och vad jag kunde se så verka det bra. Om den har låst sig hydrostatiskt hur gör jag då?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tippar den på sida, tar bort tändstift och försöker dra försiktigt, typ som om du kört på vatten och sänkt den.

ZR-500

Medlem
5 mar 2009
24
0
1
Tack för svaren. Provade att lägga omkull den, de spruta då ut en hel del väldigt tjock bensin så ska prova starta den imorgon.
Men hur kan bensinen och oljan ha kommit dit, ska inte spridarna vara stängda?