Arctic cat m7 05 vs Yamaha MM - Stor skillnad. Bättre skoter för 25-30k?

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Hejsan!

Jag har just nu en mountain max 700 men vill byta upp mig till vintern. Dels för att min mm har gått 1100 mil och behöver kolvbyte. Men också för att jag vill testa någonting modernare.

Har kollat in en M7a nu som jag är mycket sugen på. En 151" med Efi motorn -05a. Men hur står skillnad är det på min mm gentemot M7an. Är det som natt och dag med annan framvagn, bättre viktfördelning, lättare i vikt och annan körställning?

Eller känns inte M7an som en hyffsat ny skoter? Jag vet att den är 11 år gammal redan, men hur är körställningen mot en nyare, och mot min MM?

Finns det andra, Bättre alternativ för mig med min budget? :confused:

Mvh Sandström:ciao:

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Kan säga att jag mest är intresserad att köra utanför leden i djupsnön och lite klättring. Så ledkörning ser jag bara som nödvändigt ont. ;)

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag tror M7:an är bra mycket roligare. En kompis hade en MM när jag åkte summit 600-99 och vi var bägge överens om att summiten var roligare, MM gick finare efter led dock. MM:en var tung och bångstyrig.

Både Burandt och Rasmussen åkte M7-M8 på den tiden...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Spara till en modernare skoter istället medan du kör MM-en nån säsong till. Skall du byta så är det bättre att ta ett större kliv på en gång. Skillnaden i körning är för liten, skillnaden i kvalitet och funktion är för stor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Tack för svaren!
Dock kommer jag plugga 3-5år framöver så något sparande blir det inte direkt tal på :bigsmile: Nyss gått från att ha jobbat i ca 10 månader och börjat plugga igen där av den tighta budgeten. Också att ett kolvkitt kostar ca 6k till en MM och då "försvinner" det från skoterbudgeten till nästa säsong.

Haha, shit vilken beslutsångest :heh:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skillnaden i körning är extrem. M-chassiet var i mångas ögon det bästa som fanns tills PRO rmkn tågade in.

Yamaha mm har aldrig varit en "djupsnömaskin" även om det går i den genren.

Men den är inte mer djupsnö än en f7ext. Alltså en förlängt ledskoter som inte ett bra till något.

Byt

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Som k-len säger byt du kommer inte bli missnöjd om du åkt en MM innan.

Min F7a jag hade ferut gick fan bättre i snön än kompisens MM
Hehe, ja tror faktiskt att jag slår till. Den har ju iallafall riktig framvagn och inte väger som en pansarvagn så :bigsmile:

Haha, bra! :bigsmile::bigsmile: