i brist på annat att göra tänkte jag göra en light projekttråd om de modifieringar som gjorts och om de som sker.
När jag köpte skotern i januari 2014 var följande redan gjort åt den:
Ice Age boggieskenor
Ny Attac 20 153" matta
Ett antal billethjul
Dyna från nyare M-modell
Lyktsköldar
3" styrhöjare
Betterboards
Frogskinz
Under huven var följande gjort
Boondocker Box
Tändkil 2grader?
Speedwerx pipa
V-force reeds
Dalton variatorkit med ställbara vikter
Och säkert en del övrigt, den såg då ut såhär:
Körde ca 20 mil den vintern varav 15 i Jorm, och var inte helt nöjd med hur den agerade. Jag tyckte den kändes klumpig och inte alls så smidig som jag föreställt mig. Detta kan ju även ha att göra med att jag tog klivet från en zr600 som är betydligt kortare?
I vilket fall kände jag direkt att en smalare framvagn hade inte skadat, och inte heller ett högre styre.
Då en kompis tidigare tillverkat både a-armar med originalmått och styrstång till sin m7:a i CrMo var tanken att även mina delar skulle byggas i detta material. Tiden rann dock iväg och innan jag kom igång var det januari.
Första tanken var att plocka lös två a-armar för att kunna bygga fixturerna och sedan montera tillbaka dessa för att inte äventyra fjällresan vecka 6.
Men då a-armarna visade sig vara krokiga och bussningarna slut var det bara forcera bygget av framvagnen.
Såhär såg den ut i fixturerna:
Under montering:
Och under premiärturen:
Knappt en vecka senare var det klart. Fattar inte varför jag skjutit på detta i ett år? Dock blev det inte CrMo i nuläget pga jag inte hann vänta på material.
Under fjällturen han jag även konstatera att tillslaget var väl hårt för lössnö. Efter att ha undersökt primärvariatorn konstaterades att bussningarna i centrum var slut. När jag rivit isär variation konstaterades en spricka i ytterskivan. Hittade en bättre stomme på blocket som jag renoverade och skickade på balansering.
Efter att jag provkört märker jag att den orange/vita fjädern ändå inte är optimal för lössnö. Så jag jagar en guld färgad istället.
Däremot har jag tagit hem CrMo till styrstången och hoppas hinna med även denna innan fjällresan.
Under sommaren har jag hunnit med att strippa lite dekaler, polera och lackat lyktsköldar.
Kvar att göra:
Bygga längre styrstång
Byta till guldfjäder i primären
Montera rutan.
När jag köpte skotern i januari 2014 var följande redan gjort åt den:
Ice Age boggieskenor
Ny Attac 20 153" matta
Ett antal billethjul
Dyna från nyare M-modell
Lyktsköldar
3" styrhöjare
Betterboards
Frogskinz
Under huven var följande gjort
Boondocker Box
Tändkil 2grader?
Speedwerx pipa
V-force reeds
Dalton variatorkit med ställbara vikter
Och säkert en del övrigt, den såg då ut såhär:
Körde ca 20 mil den vintern varav 15 i Jorm, och var inte helt nöjd med hur den agerade. Jag tyckte den kändes klumpig och inte alls så smidig som jag föreställt mig. Detta kan ju även ha att göra med att jag tog klivet från en zr600 som är betydligt kortare?
I vilket fall kände jag direkt att en smalare framvagn hade inte skadat, och inte heller ett högre styre.
Då en kompis tidigare tillverkat både a-armar med originalmått och styrstång till sin m7:a i CrMo var tanken att även mina delar skulle byggas i detta material. Tiden rann dock iväg och innan jag kom igång var det januari.
Första tanken var att plocka lös två a-armar för att kunna bygga fixturerna och sedan montera tillbaka dessa för att inte äventyra fjällresan vecka 6.
Men då a-armarna visade sig vara krokiga och bussningarna slut var det bara forcera bygget av framvagnen.
Såhär såg den ut i fixturerna:
Under montering:
Och under premiärturen:
Knappt en vecka senare var det klart. Fattar inte varför jag skjutit på detta i ett år? Dock blev det inte CrMo i nuläget pga jag inte hann vänta på material.
Under fjällturen han jag även konstatera att tillslaget var väl hårt för lössnö. Efter att ha undersökt primärvariatorn konstaterades att bussningarna i centrum var slut. När jag rivit isär variation konstaterades en spricka i ytterskivan. Hittade en bättre stomme på blocket som jag renoverade och skickade på balansering.
Efter att jag provkört märker jag att den orange/vita fjädern ändå inte är optimal för lössnö. Så jag jagar en guld färgad istället.
Däremot har jag tagit hem CrMo till styrstången och hoppas hinna med även denna innan fjällresan.
Under sommaren har jag hunnit med att strippa lite dekaler, polera och lackat lyktsköldar.
Kvar att göra:
Bygga längre styrstång
Byta till guldfjäder i primären
Montera rutan.